Midsommar innebär fler nödsamtal till 112

Midsommar innebär fler nödsamtal till 112

Idag firas midsommarafton runt om i landet. Hos SOS Alarm märks midsommarfirandet genom en ökning av antalet nödsamtal. Förra året ringdes 1 114 fler samtal till 112 än under en vanlig fredagsnatt, en ökning med 17 procent jämfört med midsommar året innan.

Under 2018 noterades en ökning av ärenden gällande misshandel med närmare 30 procent.

- På SOS Alarm är vi förberedda på att storhelger innebär ett ökat tryckt på nödnumret 112. Under midsommar är fler människor i rörelse och många färdas på vägarna. Beroende på vädret är det fler som ger sig ut på sjön eller badar och alkoholintaget ökar ofta i samband med firandet. För att firandet ska bli så säkert och roligt som möjligt bör man ta det lugnt i trafiken, aldrig köra båt eller bil med alkohol i kroppen och ha ett extra öga på dem som befinner sig i vatten, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig hos SOS Alarm.

- Förra årets vackra midsommarväder bidrog till att fler människor samlades utomhus, drack och firade vilket också är en trolig orsak till att fler hamnade i bråk. Vi hoppas att årets midsommar ska bjuda på härligt sommarväder men att den dystra statistiken kring misshandel får ett annat utfall.

Den största ökningen av 112-samtal under midsommar 2018 stod Blekinge för, följt av Dalarna, Gävleborg och Jönköping. I Värmland, Västerbotten, Stockholm och Norrbotten minskade istället antalet 112-samtal.

Se bifogat dokument med länsstatistik.

Kategorier