Region Dalarna och SOS Alarm förnyar samarbete

Region Dalarna och SOS Alarm förnyar samarbete

Region Dalarna och SOS Alarm förlänger samarbetsavtalet om prioritering och dirigering av regionens ambulansresurser till och med 2025-02-28. Avtalet innebär att SOS Alarm förnyar sitt uppdrag gällande larmhanteringen inom Region Dalarnas geografiska område under dygnets alla timmar, årets alla dagar.

– SOS Alarm och Region Dalarna har ett nära och väl fungerande samarbete. Det ger oss goda förutsättningar att tillsammans bidra till ett trygg och tillgänglig prehospital akutvård för regionens medborgare så att alla som hamnar i en nödsituation kan få rätt hjälp på rätt plats i rätt tid, säger Patrik Glantz, avtalsansvarig på SOS Alarm.

SOS Alarm kommer under avtalsperioden att ta emot inkommande 112-samtal, fastställa (genom intervju med den hjälpsökande) om ärendet bedöms vara ett sjukvårdsärende samt bedöma det medicinska vårdbehovet i samråd med regionens sjuksköterskor, så kallad prioritering, och larma och dirigera regionens ambulanser. Region Dalarna ansvarar för sjuksköterskebemanning och Inre Befäl för ambulansen på SOS Alarms larmcentral.

– Vi är mycket nöjda med den nära samverkan som finns mellan Region Dalarna och SOS Alarm. Personal från regionen och SOS Alarm arbetar tillsammans i larmcentralen vilket innebär att vi kan dra nytta av varandras kompetenser på ett effektivt sätt, säger Fredrik Forselius, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Region Dalarna.