Skärmdump av spridningskartan från 11/6 klockan 11.20. Datapunkter analyseras från 112-samtalet. Då omedelbar överkoppling sker mot regionerna Sörmland, Uppsala och Västmanland så finns denna data ej tillgänglig för dessa regioner.

​SOS Alarm skapar lägesbild av covid-19 med hjälp av AI

SOS Alarm och det danska företaget Corti har inlett ett samarbete för att undersöka möjligheten att skapa lägesbilder, så kallade hotspots, av covid-19. Corti har utvecklat en AI-funktion för att detektera 112-samtal där covid-19 kan misstänkas utifrån patientens symtombild.

Baserat på SOS Alarms data av misstänkta sjukdomsfall skapas en bild över geografiska områden där man kan följa utvecklingen. Målsättningen är att kunna följa smittspridning över områden och på så vis kunna identifiera var det ökar och minskar över tid.

Projektet är en del av ett innovationsarbete för att undersöka hur SOS Alarms data kan användas för krisberedskap, säkerhetstjänster och en mer modern alarmeringstjänst. SOS Alarm är ofta första instans som får uppgifter när något inträffar och har därför förmågan att se hur Sverige mår i realtid. Genom att använda data på nya sätt är ambitionen att skapa en mer effektiv krisberedskap och krishantering som kan vara hela samhället till gagn.

- Vi är i en inledande fas där vi tittar på om vår data och Cortis AI-lösningar tillsammans kan ge värdefull information när det gäller smittspridningen av covid-19. Vi hoppas att lägesbilden kan ge snabb information om var virusutbrotten sker och hur dessa utvecklas. Genom projektet vill vi lära oss mer om hur vår data kan användas till nya analyser och lägesbilder vid samhällsstörningar, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

AI-funktionen analyserar stora mängder data som inkommer genom larmsamtal till 112. Misstänkta fall av covid-19 syns sedan på en interaktiv karta. Hotspots kan identifieras över hela landet, ned på områdesnivå. Det är däremot viktigt att poängtera att systemet inte kan användas för smittspårning eftersom enskilda fall inte kan identifieras och ingen exakt position visas för den hjälpsökande.

- Lägesbilder kan användas både i krisberedskapssyfte och för att planera insatser. Om resultaten av våra tester blir positiva ser vi stora möjligheter att använda tekniken även på andra områden så som lägesbild för skogsbränder, både vad gäller utbredning och antal, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Syftet med det nya systemet är att tidigt upptäcka hotspots för coronaviruset. SOS Alarm ser flera användningsområden för lägesbilden, bland annat för beredskap och planering av resurser inom SOS Alarms egen verksamhet liksom inom primär-, akut- och slutenvård. Lägesbilden kan även bidra med information till kommuner, regioner, länsstyrelser och myndigheter för att de ska kunna agera proaktivt i sitt arbete med att minska smittspridningen, exempelvis genom ökad kommunikation inom specifika områden där systemet har upptäckt flera fall där smittspridningen kan vara större. SOS Alarm undersöker även hur systemet ska kunna användas vid andra händelser och kriser i samhället som till exempel vid influensautbrott, större incidenter eller under skogbrandssäsonger.

– Under pandemin har vi sett hur viktigt det är för larmcentraler och övriga blåljusorganisationer att ha uppdaterad information om spridningsläget av Covid-19. Vi hoppas att vårt samarbete med SOS Alarm ska bidra till ökad kunskap och analysförmåga av krisen och att vi på så sätt kan förebygga framtida potentiella kriser, säger Henrik Cullen, produktchef hos Corti.

SOS Alarm samarbetar sedan tidigare med Corti för att implementera AI-stöd i det medicinska beslutsstödet för bedömning av vårdärenden på nödnumret 112.