Banken stöttar Musikhjälpen i kampen mot svält

Banken stöttar Musikhjälpen i kampen mot svält

Musikhjälpen startar den 11 december och i år blir det tredje året som vi, tillsammans med övriga sparbanker i Sverige, går ihop för att samla in pengar för temat Ingen ska behöva dö av hunger. Redan nu är Sparbanksbössan öppen för den som vill lämna bidrag.

Över 30 Sparbanker har gått samman i Sparbanksbössan för att, tillsammans med kunder, anställda och andra som vill engagera sig, samla in pengar till Musikhjälpen. I år har Sparbanken Eken tagit taktpinnen och startat vår gemensamma Sparbanksbössa som är öppen fram till 31 december. Alla kan bidra, med valfri summa, via Swish eller kortbetalning. Varje krona räknas.

– Vi hoppas att många vill vara med och bidra: kunder, medarbetare, lokala företag, stiftelser och andra samarbetspartners. Om du tänkt skänka en slant till Musikhjälpen i år – gör det gärna genom Sparbanksbössan, uppmanar Åsa Wittander, marknadsansvarig på Bergslagens Sparbank.

Tillsammans gör vi skillnad

Under 2022 var Sparbanksbössan en av de största bössorna i landet och samlade in cirka en halv miljon kronor. Årets tema är Ingen ska behöva dö av hunger och målet i år är att samla in 750 000 kr.

– Det är en självlarhet att vi är med även i år. Bergslagens Sparbank är en bank för alla som bor och verkar i Bergslagen och vårt deltagande i Musikhjälpen är en viktig del av vårt engagemang som visar att det lokala stödet kan göra stor skillnad för en viktig och aktuell global fråga. Om du som bidrar till Sparbanksbössan är kund hos oss får du gärna skriva Bergslagens Sparbank i noteringen. På så vis kan vi se hur mycket bidrag som kommer från vårt lokala område, och det vore ju både kul och spännande att se vad våra gemensamma krafter kan bidra till, säger Åsa Wittander.

Om Musikhjälpen

En decembervecka om året engagerar Musikhjälpen hela Sverige i kampen mot en mänsklig katastrof. Tre kända programledare blir inlåsta i en glasbur på ett torg för att sända radio och tv dygnet runt i 144 timmar. Sveriges bästa artister, kända profiler och engagerade personer går ihop för att sprida kunskap, samla in pengar och stötta människor som kämpar för rätten till ett värdigt liv. Musikhjälpen görs av P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen sedan 2008.

Musikhjälpen sänds mellan 11 december och 17 december.