Årets stipendiater med varsin prischeck

Bergslagens Sparbank spred glädje genom den årliga stipendieutdelningen

I förra veckan anordnade banken den traditionella stipendieceremonin tillsammans med ägarstiftelsen. Vid den festliga middagen på Lindesbergs Stadshotell fick tre stipendiater motta varsin sparbankscheck på 20 000 kronor tillsammans med en bukett blommor och ett diplom.

Både bankens VD Cecilia Jeffner och Sparbanksstiftelsen Bergslagens ordförande Hans Sigge närvarande, precis som stiftelsens huvudmän.

Motiveringarna för årets stipendiater lyder:

Årets eldsjäl: Björn Nyberg

Om det var möjligt att ha flera svarta bälten skulle årets vinnare ha det. Ett för judo, ett för föreningsengagemang och ett för domarkunskap. Vinnaren av priset för Årets eldsjäl, Björn Nyberg, var med och bildade Frövi Judo redan 1979 och är fortfarande aktiv som ledare och tränare samt sitter som vice ordförande i föreningen. Björn fick pris som Årets Ledare i Örebro län 2017 och kriterierna för det priset stämmer väl in på både Björn och föreningen;

• Glädje och gemenskap
  • Demokrati och delaktighet
  • Rent spel
  • Allas rätt att vara med
  • Barnrättsperspektivet

Årets idrottstalang: Amanda Orrbo

Årets vinnare i idrottskategorin fick hela familjen att flytta till Lindesberg från Stenungssund vilket visade sig bli en framtidssaga. Amanda Orrbo är en fantastisk talang i judo som rest över nästan hela världen och vunnit det mesta sedan starten 2011. Några exempel är VM-guld 2019, Lions Bragdguld, EM-silver individuellt och med lag i Polen, Guld 2023 Special Olympics World game i Berlin – som är det största som går att vinna samt EM-guld 2023 individuellt och med lag. Idag fungerar Amanda också som hjälptränare i klubben och inspirerar nya stjärnor.

Årets samhällsengagemang: StäIldalens byalag

Vinnaren av priset för Årets samhällsengagemang har skapat Folkets Trädgård, en mötesplats för alla människor, mitt i byn Ställdalen. Möten, odlingar och kulturupplevelser blandas till en stark gemenskap somlockar många besökare. Aktiviteter av alla slag genomförs så som utomhusbio, klädbytardagar, skördefester, hattparader, insektsexkursioner för barn och mycket mer. Som en röd tråd i allt som görs löper hållbarhet, såväl socialt, miljömässigt och ekonomiskt.

Folkets Trädgård startade som föregångare under pandemitiden och kunde därigenom ha verksamhet hela tiden då all verksamhet sker utomhus.

Vi säger stort grattis till Årets Höststipendiater och önskar lycka till i fortsatt arbete!