Bonus till Nyckelkunder gynnar lokal handel

Bonus till Nyckelkunder gynnar lokal handel

Ännu en omgång av Sparbanksbonusen avklarad – och därmed har mer än en miljon kronor extra genererats till den lokala handeln i Bergslagen.

Varje år sedan hösten 2018 delar Bergslagens Sparbank ut en värdecheck på 100 kronor till sina Nyckelkunder, som idag är cirka 11 000. Denna värdecheck kan användas som betalning hos olika detaljhandlare i de fyra kommuner som banken finns i: Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors. På så vis kan bankens Nyckelkunder både unna sig, eller någon annan, något trevligt och samtidigt gynna den lokala handeln.

Växande antal handlare

Under årens lopp har antalet ställen som tar emot Sparbanksbonusen stadigt ökat. Vi träffar en handlare som nyligen anslutit sig till denna skara: Maria Wadsten Andersson, som driver Marias Chokladmakeri i Kvarteret Bryggeriet i Nora.

Kvarteret Bryggeriet i Nora

– Jag tycker att upplägget med Sparbanksbonusen, med en lokal bonuscheck, är ett fantastiskt initiativ. Satsningen är otroligt uppskattad av de som får dem, samtidigt som de också ger ruljangs i den lokala handeln, säger Maria.

Lokal ekonomi

I år var det första gången som Marias Chokladmakeri var med i Sparbanksbonusen och hon vill gärna vara med igen.

– Det har varit roligt och gått bra, även om jag kom in lite sent. Lite förargligt när en del kunder glömt sin bonuscheck hemma bara, fast då får de ju anledning att komma tillbaka, förklarar Maria.

Cecilia Jeffner, vd på Bergslagens Sparbank

– Sparbanksbonusen är ett tydligt exempel på hur vi, som sparbank med starkt lokalt fokus, brinner för att göra nytta för våra kunder och bidra till bygdens utveckling. Genom att ge våra Nyckelkunder en värdecheck som de kan använda hos lokala handlare bidrar vi till att pengar stannar kvar i Bergslagens ekonomiska kretslopp, säger Cecilia Jeffner, vd på Bergslagens Sparbank. Vi finns till för de som bor och verkar i Bergslagen och det som är bra för dem, är bra för Bergslagen.