Carolina Heimdahl, regionchef för Ung Företagsamhet i Norrbotten, brinner för ungas entreprenörskap. Hon är också nybliven husägare, gillar cappuccino och har ett eget "fixarrum". Foto: Maria Fäldt.

Carolina Heimdahl: ”Vi lär de unga ta-sig-för-samhet”

En hemvändare som brinner för att unga ska få möjlighet att träna på entreprenörskap. Som älskar sitt Norrbotten - men höll på att hamna i Berlin - och mår som allra bäst när hon får renovera en gammal loppisfyndad möbel och dricka cappuccino. Möt Carolina Heimdahl 🧡

Hej Carolina! Vi känner ju dig som regionchef för Ung företagsamhet i Norrbotten. Vad innebär ditt jobb och hur länge har du jobbat på UF?

Kort betyder det att tillsammans med länets kommuner arbeta för att fler unga ska få träna på entreprenörskap. Denna roll har jag haft sedan 2019, men jag jobbade faktiskt som skolinspiratör här i Luleå redan 2014, innan jag fortsatte studera i Umeå.

Vad gör du en typisk dag på jobbet?

Det roliga med mitt jobb är att det är så varierande. Jag får prata entreprenörskap i länets alla kommuner, arbeta nätverkande med våra fantastiska samarbetspartners och möter unga som behöver tips och råd. Men framför allt arbetar jag, tillsammans med mitt vassa team, för att ungas entreprenörskap ska prioriteras i länet.

Född och uppvuxen i Unbyn i Boden av föräldrar från Stockholm. Pluggat på annan ort och rest mycket. Var det självklart att du skulle komma tillbaka till Norrbotten?

Nej, det var aldrig självklart. Jag trodde nog att jag skulle bo i Berlin faktiskt. Det var jobbet på Ung Företagsamhet som fick mig att vända hem igen, och det är jag väldigt glad för idag. Nu har jag och min sambo dessutom precis köpt hus, så nu blir vi kvar!

Vad är det bästa med Norrbotten?

Det är så mycket, men framför allt att det finns en värme mellan människor och att saker får ta sin tid. Här finns samtidigt en stark drivkraft och vilja att förändra. Men också en grundläggande överenskommelse att vi ska må bra, och att vi vill varandra väl. Utan konstant tävling om vem som springer snabbast skapar vi förutsättningar för ett hälsosamt och välmående liv. Det är unikt, tror jag.

Du brinner verkligen för att alla unga ska få träna på entreprenörskap i skolan, att det inte ska bero på vilken skola man går på eller vilken lärare man har. Fick du själv den möjligheten?

Det fick jag, men bara av en tillfällighet. Någon stod i korridoren och pratade om UF, jag och en kompis råkade gå förbi och tänkte att det där verkar kul. Vårt företag hette Spring in spring, vi anordnade en löpartävling på vårkanten. Spring in spring, ja ni fattar 😊

Ni pratar ibland om ta-sig-för-samhet. Vad menar ni då?

Egentligen är det ett mer beskrivande ord för entreprenörskap och ett förhållningssätt; till förändring och individens egen förmåga. Att vara den som tar för sig och tar tag i saker, oavsett om det handlar om att lösa ett problem, ringa ett läskigt samtal eller planera sin framtid.

Vad vill du säga till Carolina 13 år?

Åh, det var en kluring. Jag hade det bra i Unbyn och var nog ganska nöjd med livet. Men jag vill säga att hon ska tro på sig själv och att det går fint att vara nöjd med den man är men ändå vilja framåt. Så våga ta på dig en för stor kostym och väx in i den. Prova dig fram – det kommer att ordna sig!

Hur ser en bra dag ut i ditt liv - när du inte är på jobbet?

Åh, då hänger jag i mitt ”fixarrum”. Målar en gammal loppisfyndad möbel med linoljefärg och dricker en cappuccino eller två från min kaffemaskin. Jag pysslar och skapar utrymme för kreativitet och nya idéer. Underbart!

Tack Carolina! För pratstunden och för det ovärderliga jobb ni på Ung Företagsamhet gör.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41