Tillammans med det konstnärliga teamet har barnen deltagit i produktionen på de olika orterna, med samtal och kreativa rörelseövningar. Foto: Petra Älvstrand.

Dansinitiativet tar dans och cirkus ut i länet "Tillgången till kultur är en demokratifråga"

I ett av de projekt som Sparbanken Nord satsar på, Initiativ för dans & cirkus, bjuds skolelever in till arbetet med att skapa en dans- och cirkusföreställning. Hemma på sin egen ort i sin egen skola. Snart är det premiär av föreställningen Väven.

— Vi vill öka närvaron av regionalt producerad och förankrad dans- och cirkusproduktion i länet, säger Erika Pekula Pettersson, projektledare och producent på Dansinitiativet. Genom att bjuda in och möta barn och unga tidigt under den kreativa processen hoppas vi kunna skapa intresse av scenkonstnärlig dans och cirkus.

Genom kontakt och samarbete med de olika kommunerna möjliggörs projektet som under våren besökt Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Boden och Pajala. Föreningen bjuder in barn i åldrarna 7-12 år som deltar under skoltid.

— Vi tycker att tillgången till kultur är en demokratifråga, säger Erika Pekula Pettersson. Genom att vi är verksamma i och samarbetar med skolan kan alla barn och unga få ta del av just vår del av den kulturella världen. Vi hoppas kunna samarbeta med fler kommuner i länet för att nå så många som möjligt, för vi ser att arbetet är uppskattat och väcker intresse hos barnen.

Produktionen Väven är ett av projektets scenkonstverk. Något förenklat är Väven ett möte mellan rörelsebaserad scenkonst; dans och cirkus, och hantverket vävning. Tillammans med det konstnärliga teamet har barnen deltagit i produktionen på de olika orterna, med samtal och kreativa rörelseövningar.

— Vi har tillsammans med barnen funderat på hur vi skapar rörelser som liknar vävningens alla moment, och i samarbetsövningar har barnen vävt bilder. Dessa bilder har sedan följt med i skapandet av den 8,5 meter långa väv som har en central roll i föreställningen, berättar Erika Pekula Pettersson och fortsätter:

— Denna väv, skapad av Ida Isak Westerberg, är fantastisk i sig och i föreställningen blir den nästan som den fjärde dansaren i rummet.

Söndag 25/9 är det premiär av föreställningen Väven i Dansinitiativets lokaler på Ålgatan i Luleå. Efter premiären i Luleå spelas föreställningen för skolbarn i Luleå, Pajala, Gällivare och Arjeplog, då barnen får möjlighet att ta del av den föreställning de varit med och skapat.

Projektet Initiativ för dans & cirkus delfinansieras av Sparbanken Nord med 450 000 kr fördelat på tre år.

Erika Mattsson, chef Samhälle & Hållbarhet Sparbanken Nord och Erika Pekula Pettersson Dansinitiativet, är överens om att kultur i olika former behöver göras tillgängligt på fler platser i länet.

Fakta Dansinitiativet
Dansinitiativet är en ideell förening som producerar turnerande verk i gränslandet mellan dans och cirkus med särskilt fokus på barn och unga, med norra Sverige och Barentsregionen som primärt turnéområde. Dansinitiativet vill vi bygga ett intresse för dans- och samtida cirkuskonst underifrån där kontinuitet och lokal närvaro i konsten som skapas ständigt ska vara aktuell och relevant. Kompaniet har ingen fast ensemble utan anställer konstnärlig personal till varje produktion.

Fakta Väven
Väven är ett scenkonstverk med utgångspunkt och inspiration från vävning som hantverk, arbete och plats i samhället. Det är ett möte mellan den rörelsebaserade scenkonsten och den vävande textilkonsten.
Koreograf: Marie Wårell
Textilkonstnär: Ida Isak Westerberg