Carina Siljegren jobbar som Privatrådgivare på kontoret i Gällivare. Hon är också en Här ligare möjliggörare.

Det här är Carina. Hon är en möjliggörare.

Efter många år av bakning, lotteriförsäljning och pepp vid sidan av isen känner Carina Siljegren MAIF Konståkning väl. Hon vet både vilken styrka och drivkraft som finns och vilka utmaningar de flesta föreningar har. Nu vill hon med sin del av Här ligare möjliggörare ge tillbaka till den förening som betytt så mycket för hennes familj.

– Ja självklart skulle jag bidra till konståkningen när jag fick chansen. Som så många föreningar kämpar dom nästan alltid med att få pengarna att räcka till, säger hon.

Carina Siljegren, som till vardags jobbar som privatrådgivare på Sparbanken Nords kontor i Gällivare, berättar att hon varit träningsförälder i många år med allt vad det innebär (ni som vet, ni vet). Nu kan hon njuta av att vara åskådare, och ibland få vara en hjälte som kommer med pengacheck. Hon berättar om utdelningen till föreningen som skedde under ett helt vanligt träningspass.

– Det var roligt att se alla bli så glada, de dansade och hoppade runt på isen med checken. Det blev många konster och piruetter, sen var det dags för fotografering, och då blev de lite mer allvarliga, skrattar Carina.

Glada miner när det här gänget fick ta emot en check mitt under träningspasset. Här ser vi Emilia, Annie, Agnes, Julia, Cornelia och Klara som alla tävlar för MAIF Konståkning.

Pia Aspemo är ordförande i föreningen som vuxit mycket de senaste åren. I skrivande stund har sektionen 120 aktiva åkare i åldern 3-20 år, samt ett femtiotal som står i kö för att börja. Av dessa är det cirka 40 som tävlar aktivt, 30 i tävlingsförberedande grupper och 50 i skridskoskolan. Skridskoskolan lockar både flickor och pojkar, berättar Pia, men sen är det uteslutande flickor som fortsätter till nästa steg.
Varje år anordnar föreningen läger under skolloven för sina åkare, och anlitar då externa tränare. Ambitionen är alltid att hålla nere deltagaravgiften så att så många som möjligt kan vara med.

När klubben ordnar träningsläger anlitar de tränare från andra föreningar. Här med tränarna Beatrice Winfeldt och Daniel Neumann.

– Lägerverksamheten gör våra åkare till bättre konståkare och är också viktigt för det värdegrundsarbete som vi kallar Glädje, Glöd och Gemenskap, säger Pia Aspemo och fortsätter:

– Men det är ju kostsamt förstås. Så när Carina meddelande att vi skulle få 25 000 kronor blev vi mycket överraskade och glada. Vi vill rikta ett stort TACK till Carina och Sparbanken Nord från styrelsen och alla konståkare, säger Pia Aspemo.

– Det känns riktigt bra att kunna bidra, och att jag fick möjlighet att göra det via min arbetsgivare. Jag vet att pengarna kommer att göra nytta för barn och unga här i Gällivare, avslutar Carina Siljegren.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41