Markus Nilsson jobbar som Företagsrådgivare på Sparbanken Nord i Arvidsjaur. Han är också en Här ligare möjliggörare.

Det här är Markus. Han är en möjliggörare.

Markus Nilsson jobbar som företagsrådgivare på kontoret i Arvidsjaur. Här stöttar han entreprenörer i företagsaffären, ett arbete han trivs bra med. Markus har också ett förflutet inom hockeyvärlden, både i Arvidsjaur och i Umeå. När han fick chansen att söka till Här ligare möjliggörare gick tankarna direkt till moderklubben IFK Arvidsjaur Hockey.

Det var nämligen i IFK Arvidsjaur allt började för den unge målvakten när det begav sig. Pengarna från Här ligare möjliggörare vill han skänka till just målvaktsträning.

– Det var helt fantastiskt att få överlämna en check till en förening som betytt så mycket för mig genom åren, säger Markus, som själv fick en fin överraskning vid utdelningstillfället.

Det är en fredagskväll i november och IFK Arvidsjaurs A-lag spelar hemmamatch mot Rosvik IK. Ovanligt många har tagit sig till ishallen denna kyliga afton, för det brukar bli spännande matcher när de två lagen möts. Bland publiken finns ett antal hockeymålvakter i olika åldrar, från minsta knatten till äldsta ungdomslaget. Det är lite nervöst på bänken där de sitter i full målvaktsutrustning och väntar. Snart blåser domaren för paus och de ska ut på isen.

Malin Stenlund är ordförande i hockeyföreningen i Arvidsjaur. Hon berättar om en stabil förening där engagemanget bland spelare, ledare och föräldrar är stort. Även publiken har de senaste åren visat på ett ökande intresse och läktarna är välfyllda vid A-lagsmatcherna. Särskilt stolt är hon över att föreningen startat ett tjejlag under året och att Arvidsjaurs första damlag också är på gång.

När Malin Stenlund blev kontaktad av Markus som berättade om gåvan kom det som en glad överraskning. Föreningen får 25 000 som ska gå till målvaktsutbildning, ett behov som funnits en tid.

– Vi blev så glada - vilken omtanke och fin gest av Markus! De här pengarna kommer väl till pass, säger hon, och berättar att de länge funderat hur de ska lösa frågan med målvaktsträning.

På styrelsemötet började planeringen av tillfället för själva utdelning, och med det en överraskning från föreningens alla målvakter.

Här får IFK Arvidsjaur Hockey en check på 25 000 kronor av Markus Nilsson. På plan är hockeyföreningens alla målvakter.

– Vi ville ordna en riktigt bra utdelning för att uppmärksamma Markus och Sparbanken Nord. Därför bjöd vi in föreningens alla målvakter, från den yngsta till den äldsta, som med en liten uppvisning tackade för gåvan. Det blev väldigt uppskattat, berättar Malin.

Med Här ligare möjliggörare får Sparbanken Nords anställda chansen att skänka pengar till en förening eller organisation, som ligger dem nära hjärtat. Under året sker tio utdelningar och varje förening får 25 000 kronor.

– Glädjen och stoltheten över att få göra skillnad för min förening går nästan inte att beskriva. Jag är så tacksam över att ha en arbetsgivare som ger oss den möjligheten, säger Markus.

Planeringen av en träningshelg med målvaktstränare är nu i full gång i IFK Arvidsjaur. Även de befintliga tränarna får möjlighet att delta för att få med sig verktyg och övningar till framtida träningar. Tack vare Markus.

Men, hur slutade matchen mot Rosvik egentligen? Vi frågar Markus.

– Vinst för Arvidsjaur förstås, jag tror det blev 9–2, säger han. En riktigt lyckad kväll på alla plan!

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41