Lisa Söderlund är en av de vardagshjältar som gör insatser för brandflyget. Hon är också en av bankens modeller till konceptet Här ligare.

Möt vardagshjälten Lisa 🧡

Kanske känner du henne sedan tidigare. Kanske har du sett henne på bild i någon av bankens kanaler. Lisa Söderlund, lärare och pilot och en av de vardagshjältar som har brandflyg som frivilligt uppdrag. Vi har haft äran att få fotografera henne och passade på att ställa några frågor.

Hur kom det sig att du blev pilot?

Det blev bara en fix idé helt plötsligt, att jag skulle ta flygcertifikat. Jag och maken har en sommarstuga precis vid flygfältet i Långnäs så jag har sett många små plan i luften genom åren och jag tyckte alltid att det såg så härligt ut. Det kan också ha varit någon typ av tidig 40-årskris.

Har du alltid varit så modig?

Jag vet inte om jag tycker att jag är modigare än någon annan för att jag flyger men däremot är jag ganska envis och har jag väl bestämt mig för något så ger jag mig inte i första taget.

Så du är aldrig rädd under dina flygningar?

Nej, med den behörighet jag har så flyger jag bara när det är klart och fint så det är bara härligt. En otrolig frihetskänsla!

Vad är det bästa med ditt uppdrag åt brandflyget?

Att känna att vi gör något viktigt och att vi hjälper till. Vi ser rökpelare från väldigt långa avstånd och kan snabbt ta oss dit för att få en bra överblick av branden och rapportera till SOS.

Har du något speciellt minne från någon flygning som du vill dela med dig av?

Jag minns en brand i närheten av Vidsel för några år sedan där vi blev ombedda att kvarligga på platsen för att hjälpa till att dirigera räddningstjänsten så vi flög i små cirklar i drygt en timme och blev ordentligt yra. Men det kändes bra att kunna hjälpa till. En annan flygning som kändes lite speciell var när jag och Nathalie i augusti 2021 tillsammans skrev historia som Luleå-Boden Flygklubbs första helt kvinnliga brandflygsbesättning.

Härligt! 👏 Sista frågan; Tyckte du att det var roligt att vara fotomodell för en dag?

Absolut! Jag hade hoppats att det kunde ge lite ringar på vattnet och hade till och med varnat min chef på Strömbackaskolan att jag kanske skulle komma att byta karriär men det har verkligen varit stendött på modellerbjudandefronten. Det är tur att jag trivs väldigt bra som lärare också.

Tack Lisa! För pratstunden och för ditt viktiga arbete. 🧡