Sandra Åström Wibax, Linda Larsson Pite Energi, Johanna Vincent Sparbanken Nord, Åsa Rundgren Smurfit Kappa Piteå, Lena Fernberg ShoreLink, Cathrine Granberg Piteå kommun, Marie Lindgren Berglund Piteå Science Park. Foto: Anna Malmström.

Arbetsgivare i Piteå samlas i unikt rekryteringsevent

Tillväxt och framtidstro finns i norra Sverige. Med tillväxten följer en stor utmaning att hitta arbetskraft. Därför går flera arbetsgivare i Piteå ihop i ett unikt rekryteringsevent för hemvändare, mitt i mellandagsrean.
- Vi vill visa på de stora möjligheter som finns i Piteå och förstås hos oss på Sparbanken Nord, säger HR-chef Johanna Vincent om bankens deltagande i rekryteringsmässan.

-Vi har generellt låg arbetslöshet i länet, en av de lägsta i landet. Kompetens behövs i princip inom alla yrkesområden och efterfrågan på arbetskraft är redan idag hög och väntas stiga framöver, säger Jörgen Pekkari, företagsrådgivare Arbetsförmedlingen.

Med vetskapen att många utflyttade Pitebor besöker hemstaden under jul och nyår, genomförs rekryteringseventet den 28 december, mitt i mellandagsrean. Vid eventet får besökarna träffa IVAB, PiteEnergi, Piteå kommun, Piteå Science Park, ShoreLink, Smurfit Kappa Piteå, Sparbanken Nord och Wibax.

- Vi vill tillsammans med andra stora arbetsgivare gemensamt visa på de stora möjligheterna som finns i Piteå och förstås hos oss på Sparbanken Nord. Med våra 11 kontor runt om i länet och ett fyrtiotal olika yrkesroller är förutsättningarna goda för dig som vill jobba i finansbranschen, säger Johanna Vincent, HR-chef på Sparbanken Nord.

- Vi hoppas att hemvändare ska bli återvändare så att både arbetsmarknaden och Piteå växer, säger Åsa Rundgren, HR-chef Smurfit Kappa Piteå.

-Vi visar en variation av yrken och arbetsgivare du kan jobba hos. Kanske vi inte söker efter din kompetens precis just nu, men låt oss skapa kontakt och se vad det kan ge, säger Lena Fernberg, ShoreLink

Behovet av arbetskraft beräknas bli stort de kommande åren och risk finns att arbetsgivare i Piteå till slut konkurrerar om samma personer.

- Wibax är inne i en expansiv fas och siktar på att öka med 200 medarbetare de närmaste sex åren, säger Annica Pettersson, Chief Human Resources, Wibax koncernen.

- Det är spännande tider i energibranschen och rekryteringsbehovet följer med utvecklingen, avrundar Linda Larsson, HR-chef Piteå Energi.

Rekryteringseventet, tid och plats: 28 december kl 12-16, Kaleido.

IVAB – Mari Nilsson, VD, 010-414 40 02

PiteEnergi – Linda Larsson, HR-chef, 070-203 00 56

Piteå kommun – Cathrine Granberg, Personalchef, 073-054 08 15

Piteå Science Park – Marie Lindgren Berglund, Kommunikationsansvarig, 070-360 07 36