David Lindholm, Friluftsfrämjandet, Karin Eriksson som skickade in förslaget och Anna Boström, Sparbanken Nord kollar in omgivningarna vid elljusspåret i Skelleftehamn.

Karins förslag till banken gör Skellefteå ännu bättre

Kan Skellefteå bli ännu bättre? Den frågan fick Sparbanken Nords kunder i en kampanj för en tid sedan. Karin Eriksson från Skelleftehamn tog chansen och gav sitt förslag på hur bankens samhällsengagemang skulle kunna göra skillnad.

— Som sparbank satsar vi stort på att bidra till samhället på olika sätt. Att vara en del i och aktivt göra skillnad för platsen där vi och våra kunder finns är grunden till varför vi finns till, säger Anna Boström, marknadschef på Sparbanken Nord.

Gör Skellefteå ännu bättre är en kampanj som riktar sig till bankens kunder i Skellefteå-området. I tidigare kampanjer har kunder i Boden önskat ett utegym, i Piteå stod bidrag till en OCR-bana på önskelistan och i Jävre förverkligades drömmen om en grillplats och båt för alla att låna. I Kundmiljonen och Kundmiljonen Ung har närmare 100 kunder önskat och fått pengar till föreningar och ändamål som ligger dem varmt om hjärtat.

— När våra kunder tycker till om vårt samhällsengagemang brukar det bli bra, konstaterar Anna Boström.

Karin Eriksson är en av de kunder i Skellefteå som skickat in förslag. Hon önskade ett bidrag till Friluftsfrämjandet i Skelleftehamn som sköter om elljusspåret i närheten av där hon bor.

— De gör ett sånt bra jobb med de resurser som finns och jag tänkte att de kan nog behöva ett extra tillskott. Jag brukar åka skidor här och har sett att vissa rastplatser behöver rustas upp bland annat, säger Karin.

David Lindholm är ordförande i Friluftsfrämjandet i Skelleftehamn, en lokalförening med cirka 200 medlemmar, som nu får 75 000 kronor till upprustning av föreningsstugan och tre vindskydd samt ett skjul till föreningens spårdragare.

— Det här var en glad överraskning, säger han. Stort tack till Karin och banken! Nu kan vi fixa till stugan för alla som vill använda den, och fler bra rastplatser är också behövligt, säger David och berättar att besöken vid både spåren och pulkbacken ökat markant de senaste åren. Högre aktivitet medför också mer arbete för föreningen.

— Det krävs en hel del jobb för att hålla en hyfsad nivå på spåren, jag brukar säga att man drar mer spår än man åker, säger David.

— Ibland sätter föreningen upp skyltar om att man kan swisha för att bidra till verksamheten, och jag har tänkt att jag borde göra det, säger Karin som nu känner sig nöjd med att hennes förslag beviljades.

Området kring elljusspåret är välbesökt och lockar både skidåkare och barnfamiljer. — Närheten till spåret är det bästa, menar Karin Eriksson.

Förutom Friluftsfrämjandet får Fritids-och Kulturbanken i Skellefteå stöd till cirkusmaterial, instrument och en avfuktare. Sparbanken Nord är även samarbetspartner till Skellefteå Floorball Cup, där en del av satsningen handlar om att skapa aktiviteter som inspirerar spelarna men också stärker ledarna och föräldrar inom idrotten.

För mer information, kontakta:
Anna Boström, tel. 070-541 81 68

Om Sparbanken Nord
Sparbanken Nord är en av Sveriges 58 sparbanker, med 11 kontor på 10 orter samt hög digital tillgänglighet med eget Digitalt kontor. Utan aktieägare kan vi som sparbank satsa stort på samhällsengagemang, de senaste tre åren i 755 olika projekt med närmare 75 miljoner kronor. Våra kunders val av bank gör livet bättre att leva. Just här.