Pressinbjudan: Mångfaldsstipendiat får 25 000 kr från Sparbanken Nord

Pressinbjudan:

Mångfaldsstipendiat får 25 000 kr

Måndag den 18 juni tillkännages vem som får ta emot Sparbanken Nords Mångfaldsstipendium på 25 000 kr. Stipendiet delas ut på Kulturens Hus i Luleå, i VIP-rummet omkring kl 11.45 i samband med konferensen "Idrott som samhällsbyggare för folkhälsa".

Stipendiaten och Kjell-Åke Nilsson från Sparbanken Nord, som står bakom stipendiet tillsammans med Norrbottens Idrottsförbund, finns tillgängliga för intervjuer kl 12.00-12.30.

Om Sparbanken Nords Mångfaldsstipendium: Stipendiet på 25 000 kr delas i år ut för tredje gången till en aktivitetsledare eller organisationsledare som aktivt arbetar för att öka mångfalden i föreningen och därmed i den norrbottniska idrotten. Arbetet sker till exempel genom att personen:

• tar tillvara på möjligheter och undanröjer hinder för mångfald – på alla plan och nivåer
  • tar tillvara på olika kompetenser, erfarenheter och talanger
  • arbeta aktivt i föreningen för lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla oavsett bakgrund och förutsättningar
  • arbetar för att öka förståelsen människor och grupper emellan
  • Ledaren ska vara engagerad i en idrottsförening i Norrbotten.

Tidigare pristagare:

2016 Peter Henriksson IFK Råneå

2017 Afnan Khabiri Jokkmokks SK

Mer information/kontakta: Annemari Johansson, kommunikatör, Norrbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna, 070-686 80 94, annemari.johansson@sisuidrottsutbildarna.se

Kjell-Åke Nilsson, ansvarig Framtidsbanken, Sparbanken Nord, 070-576 02 29, kjell-ake.nilsson@sparbankennord.se

Sid 2/2

NIF banar väg för Norrbottens idrott Norrbottens Idrottsförbund är en samlande kraft för länets idrott. Vi stöder föreningar och förbund i den idrottsliga och administrativa vardagen. Målet är en sund, stark och väl fungerande idrott där individen tillåts att växa i en trygg miljö. Vår utmaning är att skapa förutsättningar för föreningar och förbund att blomstra. Vi för fram och bevakar idrottens intressen i den allmänna samhällsdebatten och till myndigheter och politiker. Vi är Riksidrottsförbundets regionala organisation med uppdrag att stödja, företräda och leda den norrbottniska idrotten.

Sparbanken Nord Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i 10 av länets kommuner. Med 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som utvecklar regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord – Framtidsbanken.