Genom samarbetet mellan Visit Skellefteå och Sparbanken Nord får elever i årskurs 5 och 8 i Skellefteå ta del av konstupplevelsen Van Gogh Alive.

Nyhet -

Satsning på fribiljetter och gratis bussar möjliggör för skolelever att se Van Gogh Alive

Visit Skellefteå och Sparbanken Nord ger elever i årskurs 5 och 8 i hela Skellefteå kommun möjlighet att uppleva världsutställningen Van Gogh Alive. Genom att erbjuda fribiljetter och gratis bussresor säkerställer parterna att ett stort antal ungdomar kan ta del av den annorlunda konstupplevelsen.

Den 2 juni öppnar den multisensoriska världsutställningen Van Gogh Alive på Eddahallen i Skellefteå. Utställningen arrangeras i ett samarbete mellan Visit Skellefteå, Skellefteå kommun och arrangören Nordic Exhibitions. Att låta barn och unga ta del av den unika konstupplevelsen var en tanke redan från början i samarbetet och det beslutades om fribiljetter till två årskurser i grundskolan. Skolledarna i samtliga rektorsområden valde ut årskurs 5 och 8 att få ta del av detta erbjudande.

Skellefteå är dock en stor kommun och fribiljetter möjliggör inte för elever i ytterområdena att ta del av konstupplevelsen. Detta har lösts genom ett samarbete mellan Visit Skellefteå och Sparbanken Nord, där Sparbanken Nord står för kostnaden för busstransport för de elever som inte har gång- eller cykelavstånd till Eddahallen.

— Tack vare gratis bussar har erbjudandet blivit en succé. 16 bussar och drygt 1 800 skolbiljetter är bokade, berättar Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. Flera lärare i ytterområdena har hört av sig direkt till mig och tackat för den här möjligheten.

— Jag och mina elever ser verkligen fram emot att se Van Gogh Alive. Det blir en bra avslutning på terminen och något vi kan spinna vidare på i ämnet bild till hösten, säger Madelene Olsson, lärare på Lövångerskolan.

Erika Mattsson, chef för Hållbarhet och Samhälle på Sparbanken Nord, förklarar att deras engagemang är en del av bankens satsning på barn och unga.

— Vi är glada över att banken kan vara med och möjliggöra för elever från hela Skellefteå kommun att ta del av denna unika konstupplevelse. Det är i grunden våra kunder som gör vårt samhällsengagemang möjligt och vi vill ge tillbaka genom olika satsningar i samhället. Detta är ett bra exempel på det, säger Erika Mattsson.

För mer information, kontakta:

Maria Broman, Visit Skellefteå, tel. 070-726 02 04
      Erika Mattsson, Sparbanken Nord, tel. 070-388 60 25