Fredrik Davidsson och Katarina Ask på Digitala kontoret tycker att arbetet blivit roligare och mer omväxlande med den nya tekniken.

Sparbanken Nords telefonbank blir Digitala kontoret

Som en anpassning till nuvarande verksamhet ändrar Sparbanken Nord namnet på den egna telefonbanken. Kunderna kommer dock att känna igen sig, lovar Fredrik Davidsson, chef på Digitala kontoret.
— Vi vill att namnet ska spegla den tjänst vi tillhandahåller för våra kunder, säger han.

Telefonbanken Personlig service startades upp av dåvarande Pitedalens sparbank i mars 1997, som en vidareutveckling av Datasvar och Jourbanken. I slutet av samma månad var strax under 800 kunder anslutna och antalet samtal första månaden var 225. Sex personer jobbade på telefonbanken, fyra i Piteå och två i Älvsbyn.

Idag arbetar 17 rådgivare på Digitala kontoret med alla typer av ärenden, från lånelöften och bolån till aktieaffärer och placeringar. Rådgivarna finns på orterna Piteå, Jokkmokk och Kiruna. Utöver det finns även ett distansteam av privatrådgivare från olika kontor som kan möta kunder från hela verksamhetsområdet digitalt när extra behov uppstår.

— Det är en styrka att vi finns representerade över hela länet. Vi är alltid nära våra kunder och känner platsen dom kommer ifrån, säger Fredrik Davidsson. Med distansteamet blir vi också mer flexibla i kundmötet.

Digitala kontoret tar emot ca 400 samtal dagligen, kundtjänstsamtal och samtal från kunder med den kostnadsfria tjänsten Personlig service (idag ungefär 50 000 kunder). Utöver det hanterar kontoret ett stort antal digitala ärenden. För många av de ärenden som tidigare krävde ett bankbesök är det idag helt naturligt att använda sig av en digital tjänst som internetbank eller app, för att utföra.

— Våra kunder väljer själva hur de vill möta oss, och idag är det många som vill sköta sina ärenden själva och på tider det passar dem bäst, säger Katarina Ask som är en av de som jobbat längst på Telefonbanken och Digitala kontoret. Vårt arbete har förändrats rejält i takt med den digitala utvecklingen och våra kunders ändrade beteenden, säger hon och berättar att arbetet är roligare nu och mer omväxlande än tidigare.

Fredrik och Katarina menar att trots namnändringen så kommer kunderna att mötas av samma personliga service.

— Vår ambition är att alltid infria kundens förväntningar och att lösa ärendet direkt vid första kontakt, oavsett om det sker via telefon eller digitalt, avslutar Fredrik Davidsson.

Läs mer om Digitala kontoret här.

För mer information, kontakta:
Digitala kontoret, tel.  0771-23 00 23
Fredrik Davidsson, tel. 070-577 10 33