Cecilia Björklund Dahlgren får Sparbanken Nords kulturpris. Fotograf: Lars Andersson

Cecilia Björklund Dahlgren får Sparbanken Nords kulturpris

För 14:e året i rad delar Sparbanken Nord ut pris till person eller förening som gör särskilt värdefulla insatser för Norrbottens kulturliv. 2017 års pris går till Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik och verksamhetschef för Stiftelsen Dans i skolan.
- Vi är stolta över att i år kunna dela ut priset till Cecilia som betytt – och betyder – mycket för Piteå som universitetsort inom konst, kommunikation och lärande. Kulturen betyder oerhört
mycket för vår regions utveckling och Cecilia har stor del i att dansen som konstform placerat vårt län på den nationella kulturkartan, säger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.

Årets pristagare har över 40 års erfarenhet och kunskaper från danskonstens område, och har gjort många viktiga insatser för utvecklingen av danspedagogiken och etablerandet av dansen i våra skolor. Bland annat var Cecilia initiativtagare till och skapare av landets första Danslärarutbildning vid Luleå Tekniska Universitet Campus Piteå, och även den som ligger bakom Stiftelsen Institutet Dans i skolan, med regeringsuppdraget att ”inspirera och sprida kunskap så att alla elever får möta dansen som uttrycksform i skolan.”

Och motiveringen lyder…
Cecilia Björklund Dahlgren har utsetts till mottagare av Sparbanken Nords kulturpris 2017 med motiveringen:
Med en energi utöver det vanliga har Cecilia varit drivkraften bakom danspedagogikens inträde i universitetsvärlden. Som nybliven professor flyttar hon nu fram positionerna för danspedagogiken. Cecilia har en unik förmåga att utveckla metoder som gör dansen tillgänglig för alla barn, oavsett kön, etnicitet eller social bakgrund.”

Cecilia Björklund Dahlgren tar emot beskedet om att hon är årets kulturpristagare med glädje och ödmjukhet:
- Verkligen jättekul!, säger Cecilia. För mig kommer inspirationen norrifrån; från naturen, årstiderna, tystnaden och från den norrländska folksjälen. Jag ser mig själv som en ambassadör för Norrbotten. Även om jag bor i Stockholm tillbringar jag väldigt mycket tid i norra Sverige som verkligen satt dansen på kartan. Ni är föregångare, inte bara i Sverige utan även i ett internationellt perspektiv.

Färgstarka kulturpersonligheter
– Vi kan inte nog uppskatta kulturens betydelse i arbetet med att utveckla vår region, säger Gunnar Eikeland. Därför är det självklart att Sparbanken Nord stödjer det kulturella arbetet, och en del i detta är att vi vill uppmärksamma goda förebilder genom att årligen dela ut ett kulturpris till någon eller några som betytt mycket för vår region. Året kulturpristagare sällar sig till en fantastisk rad färgstarka kulturpersonligheter som tidigare erhållit Sparbanken Nords kulturpris, bland andra konstnären Lars Pirak, artisten Sofia Jannok och Norrbottens riksspelmän.

Priset delades ut i samband med bankens årsmöte torsdag 26 april i Piteå.

Sparbanken Nords Kulturpris delas ut en gång per år för att lyfta människor som stimulerar och utvecklar kulturen i Norrbotten. Pristagaren ska bo i, eller ha annan särskild anknytning till länet, och ska ha bidragit med en värdefull kulturinsats för Norrbotten.
För mer information: Kjell-Åke Nilsson, Sparbanken Nord – Framtidsbanken, 070-576 02 29.

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.