Josefin Șîlan Karlsson (tilll höger) får Kulturpriset 2024. Här med bankens vd Anneli Sjömark.

Josefin Şîlan Karlsson får Sparbanken Nords kulturpris 2024

För 20:e året i rad delar banken ut pris för värdefulla insatser för regionens kulturliv. Årets pris går till en mångfacetterad konstutövare som framför allt är känd för sin talade - och talande - poesi som både engagerar och berör. ”Jag känner mig otroligt tacksam och hedrad.”

Sparbanken Nords årliga kulturpris på 50 000 kronor delas ut för särskilt värdefulla insatser för regionens kulturliv. Priset föregås av en nomineringsprocess och mottagaren ska vara bosatt i eller ha särskild anknytning till Norrbotten eller norra Västerbotten. Årets pris, som är det 20:e i ordningen, delades ut vid bankens årsstämma under onsdagen.

– Det känns helt fantastiskt, och på så många sätt. Framför allt är det en bekräftelse på att mitt konstnärliga arbete såväl som arbetet med projekt och arrangemang, ger mening och glädje även åt andra. Det ger en sporre att fortsätta. Att någon eller några har nominerat mig känns otroligt stort, jag är så tacksam för det, säger Josefin Şîlan Karlsson.

– Kulturen engagerar och är en viktig del i ett samhälle. Att det är många som på olika sätt bidrar till ett rikt kulturliv i vår region ser vi inte minst på de nomineringar som skickats in till oss. Josefin Şîlan Karlsson är en mycket värdig mottagare av årets kulturpris, säger Anneli Sjömark, vd Sparbanken Nord.

Josefin Şîlan Karlsson blir 2024 års kulturprismottagare med följande motivering:

”Årets kulturpristagare är konstutövaren personifierad med flera olika grenar i sin kreativitet. Många sorters träd växer i den skog hon kallar sin. Det skrivna ordet som både berör och fängslar, får vingar och lyfter till oanade höjder när hon ger det sin röst. Med engagemang i de stora frågorna likväl som i de små väcker hon tankar och ger perspektiv. Bäddar in och ruskar om. Årets kulturpristagare har en gåva som behövs i vår värld.”

Josefin Şîlan Karlsson är en uppskattad scenpoet, konstnär och konferencier. Hon bor i Vidsel utanför Älvsbyn, är utbildad socialpedagog och har stor erfarenhet av att arbeta med kreativt skrivande, psykisk hälsa samt barn och unga. Hon håller utbildningar i spoken word, har skrivit dramatik för Riksteatern och hörs också i Tankar för dagen i P1. Hennes verk kännetecknas av en växelverkan och fin balansgång mellan det personliga och det politiska, individ och samhälle, människa och miljö.

Josefin Şîlan Karlsson har vunnit SM i poetry slam vid två tillfällen; individuellt 2016 och i lag med Det Nya Gardet 2018. Just nu är hon aktuell med scenpoesiföreställningen Röster/Rötter som turnerar hösten 2024, i bland annat Göteborg, Stockholm, Borås och Älvsbyn.

– Jag försöker hela tiden arbeta med frågor som ligger mig nära. Klimat-, rättighets- och rättvisefrågor är några exempel. Jag hoppas att mina verk kan beröra människor och bidra med ett perspektiv som leder till förändring, avslutar Josefin Şîlan Karlsson.

Priset delades ut under bankens huvudmannastämma på Acusticum i Piteå.

Erika Mattsson, chef Samhälle och Hållbarhet, tel. 070-388 60 25
Anneli Sjömark, VD, tel. 070-227 07 21