Tillsammans med kollegorna på Sparbanken Nord ser Erika Mattsson och Gunnar Eikeland fram emot att ta del av kundernas synpunkter.

Så ska kunderna påverka bankens satsningar

Sparbanken Nord har de senaste tre åren stöttat över tusen olika projekt via sitt samhällsengagemang. Nu bjuder banken in kunderna till att forma framtidens satsningar. ”Det är kunderna som gör vårt samhällsengagemang möjligt, och deras åsikter är viktiga för oss”, säger vd Gunnar Eikeland.

Varje år avsätter Sparbanken Nord medel till hållbar samhällsutveckling inom områdena barn och unga, forskning och utbildning, idrott, kultur, samhälle och näringslivsfrämjande insatser. De senaste tre åren har banken satsat drygt 70 miljoner kronor i 1 302 olika projekt. Pengar till föreningar och organisationer som med sina insatser gör hållbara avtryck i det lokala samhället, med direkt koppling till ett eller flera av FN:s globala mål.

Nu vill banken på ett tydligare sätt ta reda på kundernas åsikter när det gäller samhällsengagemang.

— Det är våra kunder som gör vårt samhällsengagemang möjligt, vilket är själva grunden i sparbankernas tvåhundraåriga idé. Att veta vad som är viktigt för våra kunder blir därför väldigt viktigt för oss, säger Gunnar Eikeland, vd på Sparbanken Nord.

Erika Mattsson är chef över området hållbarhet och samhälle i banken och har i sitt arbete tät kontakt med kommuner, organisationer och föreningar som på olika sätt arbetar för regionens utveckling. Nu vill hon bjuda in kunderna i dialogen.

— Vi börjar med kundundersökningen, och hoppas att det kan bli starten på ett varaktigt samtal med våra kunder. Både vi och våra kunder vill det allra bästa för platsen vi kallar här, och vi gör de här satsningarna tillsammans, säger hon.

Genom den kundundersökning som kunden kan ta del av vid kundmöten, på kontoren och via ett digitalt utskick hoppas banken få svar på sina frågor. Svaren kommer användas när Sparbanken Nords lokala och regionala utskott för samhällsengagemang beslutar om inkomna ansökningar samt när banken själv initierar satsningar.

Undersökningen är anonym och helt digital. Kunder utan tillgång till dator eller internet kan kontakta banken för att få hjälp att fylla i kundundersökningen.

För mer information, kontakta:
Erika Mattsson, tel. 070-388 60 25

Sparbanken Nords samhällsengagemang år 2019 – 2021

Område Antal projekt som fått stöd
Barn & Ungdomar 166
Forskning & Utbildning 69
Idrott 252
Kultur 318
Näringsliv 159
Samhälle 347
Totalt  1302

Sparbanken Nord har kontorsverksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå, samt en hög digital närvaro med ett eget Digitalt kontor. Med en affärsvolym på drygt 60 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen där vi verkar. En stor del av vinsten avsätter banken till hållbar utveckling på olika nivåer och i olika områden i lokalsamhället.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41