Carolina Heimdahl, Ung Företagsamhet och Erika Mattsson Sparbanken Nord hoppas på stort intresse för UF-mässan och föreläsning i slutet av februari.

Seminarium 28/2; Ungas drivkraft och deras betydelse i samhällsomvandlingen

En förmiddag med fokus på unga anordnas i samband med den regionala UF-mässan den 28/2. Huvudföreläsare är Karin O´Connor, superentreprenör, ekonomijournalist och författare som även har en viktig roll i det populära TV-programmet Draknästet.

I anslutning till UF-mässan där länets unga entreprenörer samlas vill Ung Företagsamheti samarbete med Sparbanken Nord bjuda in ledare, beslutsfattare och övriga representanter från näringslivet till ett seminarium där ungas drivkraft får ta plats. Presentationer, föreläsning och panelsamtal med står på programmet.

Med kunden och människan i fokus hjälper Karin O`Connor bolag och varumärken att navigera in i den femte industriella revolutionen. Hon är även den som utser, coachar och förbereder de entreprenörer och UF-företag som deltar i programmet, och jobbar med i castingen av de drakar som får chansen att investera. I sin föreläsning berättar hon hur vi navigerar i den WUCAH-värld vi befinner oss i just nu, och ger även receptet på hur vi bygger framtidens bolag.

Besökarna får även möta framtiden i form av skolklassen från Harads som tävlar i årets Skolhackaton, de visar sitt bidrag med temat ”Den klimatneutrala staden”.

Panelsamtal med temat ”Hur kan vi som näringsliv vara relevanta för dagens unga?” Deltagare: Markus Gustafsson, MindDig, Tove Jarl, Ung Företagsamhet, Oliwer Karlsson, Youth Up North och Jonna Barsk, SSAB. Moderator är Malin Winberg.

Huvudattraktionen, årets UF-mässa öppnar kl. 12.

– Vi hoppas att det här ska bli en arena för viktiga samtal, en start på något nytt, och vi är tacksamma över det engagemang vi möter. Vår satsning på unga är en tydlig signal från våra kunder och samarbetet med Ung Företagsamhet känns självklart, säger Erika Mattsson, chef Samhälle och Hållbarhet på Sparbanken Nord.

– Att utbilda barn och ungdomar i framtidskompetenser är en grundfaktor för regionens tillväxt, och det behöver vi göra tillsammans med näringslivet. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar här, för att tillsammans bygga framtidens Norrbotten, säger Carolina Heimdahl, regionchef Ung Företagsamhet Norrbotten.

Ung Företagsamhet Norrbotten och Sparbanken Nord hälsar välkomna.

Tid: Onsdag 28/2 kl. 09.30 – ca 13

Plats: Luleå Energi Arena

Länk till anmälan

Vid frågor, kontakta:
Erika Mattsson, Sparbanken Nord, tel. 070-388 60 25
Carolina Heimdahl, Ung Företagsamhet, tel. 070-214 39 02

Programmet

09.40 Skolhackaton ”Det klimatneutrala samhället”

10.00 Karin O`Connor ” “Världen knackar på-är du redo? Om entreprenörskap som superkraft i framtidens förändringsresa.”

11.00 Panelsamtal ”Hur kan vi som näringsliv vara relevanta för dagens unga.”

11.30 Mingellunch

12.00 Regionala UF-mässan öppnar

Panelen

Karin O`Connor, föreläsare

Tove Jarl, vd Ung Företagsamhet

Oliwer Karlsson, programchef Youth up North

Markus Gustafsson, medgrundare och ordförande MindDig

Jonna Barsk, verksamhetsstrateg SSAB

Moderator: Malin Winberg

Sparbanken Nord har kontor i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå, samt en hög digital närvaro med ett eget Digitalt kontor. Med en affärsvolym på 65 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen där vi verkar. Som sparbank avsätter vi en betydande del av vinsten varje år till samhällsengagemang och hållbar utveckling i lokalsamhället.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41