Gunnar Eikeland vd Sparbanken Nord, är nöjd med resultatet av årets SKI-undersökning. – Men vårt arbete för högre kundnöjdhet fortsätter, säger han.

Sparbanken Nord har fortsatt nöjda kunder i årets SKI Bank

I årets SKI-mätning av kundnöjdhet hos landets banker hamnar Sparbankerna åter i topp, och på första plats bland företagskunderna. Sparbanken Nord är en av sparbankerna som drar upp snittet för gruppen.

Undersökningen SKI Bank genomförs årligen av Svenskt Kvalitetsindex sedan 1989. 58 av Sveriges Sparbanker har som grupp bland de nöjdaste kunderna även i år. Bland företagskunder har Sparbankerna de nöjdaste kunderna, och på privatsidan får bara "Övriga banker" som grupp högre betyg.

Svenskt Kvalitetsindex undersökning visar att digitala tjänster och funktioner länge har uppskattats och fått genomgående höga betyg, samtidigt som den personliga serviceupplevelsen i större utsträckning drivit hur nöjd man är. Här har pandemin ändrat spelplanen.

– Som sparbank står vi för det lokala och personliga samtidigt som vi har en hög digital service, och det verkar vara ett vinnande koncept. Pandemin har förstås påverkat kundernas beteende och många har haft mindre personlig kontakt på plats med sin bank, säger Gunnar Eikeland vd Sparbanken Nord.

– Kunder som anger att man har en personlig kontakt­person är nöjdare. Den mänskliga relationen är fortsatt viktig, konstaterar Johan Parmler vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Företagskunderna nöjdast i Sverige
Sparbankernas förmåga att skapa en personlig kundrelation och att ligga nära kundens affär gör den stora skillnaden hos företagskunderna, som ger Sparbankerna högsta betyget. Även bland sina företagskunder ligger Sparbanken Nord över genomsnittet för Sparbanker som grupp.

– Det handlar om att förstå kundens behov, vara serviceinriktad, ta snabba beslut och svara på frågor i tid, säger Johan Parmler.

Samhällsengagemanget viktigt för kunden
Undersökningen visar på att frågor om samhällsansvar och hållbar utveckling blir allt viktigare för kundupplevelsen också i bankbranschen. Här görs också många goda insatser men vetskapen om det når inte alltid fram till kunderna.

– Sparbankerna är lokala banker som årligen delar ut del av vinsten till samhället. Lokalt kan detta få stor uppmärksamhet men på riksnivå kommer det sällan fram. Under 2020 stöttade Sparbankerna över 5000 föreningar med drygt 700 miljoner kronor, vilket gör stor skillnad på många orter, avslutar Gunnar Eikeland.

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2021. Totalt samlades det in 8 681 intervjuer för privatmarknaden och 7 010 intervjuer för företagsmarknaden.

Sparbanken Nord har kontorsverksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå, samt en hög digital närvaro med egen telefonbank. Med en affärsvolym på drygt 58 miljarder kronor och 185 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen där vi verkar. En stor del av vinsten avsätter banken till hållbar utveckling på olika nivåer och i olika områden i lokalsamhället.

Anneli Sjömark

Presskontakt Marknadschef 0911 - 23 13 59