Representanter från de föreningar som mottagit bidrag från Sparbanken Nord - Framtidsbanken. Från banken Carl Stenlund och Thomas Nordberg

Sparbanken Nord i Piteå delade ut 62 500 kronor

Sparbanken Nord - Framtidsbanken ska bidra till en positiv samhälls- och näringslivsutveckling genom att främja näringsliv, forskning, ungdomsverksamhet, utbildning, idrott och kultur inom Sparbanken Nords verksamhetsområde.

Torsdag 7 juni samlades representanter från organisationer och föreningar på Sparbanken Nord i Piteå. Deltagarna berättade om sina respektive verksamheter och därefter utdelades totalt 62.500:- till beviljade ansökningar.

En mottagande förening var Föreningen Norden i Piteå som under 10 dagar i sommar genomför ett språkläger på Framnäs Folkhögskola. Deltagare i detta integrationsprojekt - 48 ungdomar från Island, Finland och Piteå – kommer att ha svenskalektioner och bygga nätverk. ”Under eftermiddagar och kvällar efter lektionerna erbjuds samvaro, utflykter och kulturella aktiviteter på skolan, säger Gunhild Östling som är ordförande i Föreningen Norden. Vi kommer även att delta i Piteå kommuns ungdomsprojekt ”Balkongprojektet” för att ytterligare vidga nätverket, samt besöka Swensbylijda. Pengarna från Sparbanken Nord – Framtidsbanken kommer framför allt att gå till hyra av buss, så vi kan transportera våra deltagare runt i vår vackra stad, avslutar Gunhild.

Övriga organisationer och föreningar som erhöll stöd om totalt 62.500:- var följande: Folketshusföreningen Norrfjärden, Scandinavian Events, Sjulsmarks Skoter & Fiskevårdsförening, Neuroförbundet, Reumatikerföreningen i Piteå.

Utdelare från Sparbanken Nord - Framtidsbanken var Thomas Nordberg och Carl Stenlund.

Samliga mottagare och belopp:

Folketshus Föreningen Norrfjärden, 15 000 kr För 13:e året i rad anordnas examensfesten
i Norrfjärden. En alkohol & drogfri examensfest för barn och familjer i närområdet.
Scandinavian Events i Piteå, 15.000 kr.
Stöd för att anordna SM-deltävling i Watercross i södra hamnen Piteå.
Föreningen Norden i Piteå, 10.000 kr.
Föreningen Norden och Framnäs Folkhögskola erhåller medel till ett språk- och kulturprojekt.
Sjulsmarks Skoter & Fiskevårdsförening,
10 000 kr
Stöd för uppförande av grillplatser och spångar, samt andra utvecklingsområden för verksamheten.
Neuroförbundet, 7 500 kr Bidrag för genomförandet av rehabiliteringsaktiviteter (varmvattenbad) för Piteå Älvdals Neuroförbund.
Reumatikerföreningen i Piteå, 5 000 kr

Medel för genomförandet av en föreläsning om barnreumatism.

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.

Anneli Sjömark

Presskontakt Marknadschef 0911 - 23 13 59