Åtta Piteåföreningar fick dela på 78 000 kr från Sparbanken Nord - Framtidsbanken.

Sparbanken Nord stöttar föreningar i Piteå

Sparbanken Nord – Framtidsbanken delade under torsdagen ut totalt 78 000 kr till ett antal föreningar i Piteå.

– Att vi kan bidra till olika föreningars verksamhet på detta sätt gör oss både glada och stolta, säger Annika Sandberg, stf kontorschef i Piteå. Det är viktigt för Piteå med omnejd att ha ett levande föreningsliv, och här har vi ett gäng som gör ett fantastiskt arbete.

Sparbanken Nord - Framtidsbanken ska bidra till en positiv samhälls- och näringslivsutveckling genom att främja näringsliv, forskning, ungdomsverksamhet, utbildning, idrott och kultur inom bankens verksamhetsområde.

Under torsdagen samlades representanter från organisationer och föreningar på Sparbanken Nord i Piteå, där de innan utdelning gavs möjlighet att berätta för varandra om sina respektive verksamheter.

En av mottagarna var Lakafors-Pålmark Byaförening som tillsammans med Alterdalens Bygdeförening får 20 000 kr till samarrangemanget Alterälvshelgen 2020. Katarina Ricken ordförande i Lakafors-Pålmark byaförening berättar;

- Vi ville tillsammans sätta vårt vackra Alterdalen på kartan, och visa den kreativitet och framåtanda som finns i vår älvdal. Sedan 2017 har vi anordnat denna öppet-hus-helg med många deltagande familjer, föreningar och företag som visar upp sina verksamheter. Responsen från våra besökare har varit fantastisk och vi är så glada att vi kommer att kunna anordna en helg även sommaren 2020.

Katarina Ricken och Tanya Hultman ser fram emot att anordna Alterälvshelgen även sommaren 2020. Här med Annika Sandberg, Sparbanken Nord

Övriga organisationer och föreningar som fick sina ansökningar beviljade var:

Föreningen Lilla Hjärtat, PKF - Piteå kvinnliga företagare, Framnäs Folkhögskola & Pitebygdens musikförbund, Piteå Hundungdom, Sällskapet Länkarna i Piteå, Connextions Norrbotten och Hopp - Piteåföreningen mot sexuella övergrepp.

Se hela listan med summa och ändamål nedan.

För mer information, kontakta:

Annika Sandberg, 070-656 2306

Utdelning från Sparbanken Nord – Framtidsbanken Piteå, 2019-11-28

Lakafors-Pålmark Byaförening (20.000)
Medel för att arrangera Alterälvshelgen 2020.
Spännande konst, djur- och naturupplevelser, mathantverk och mkt mer.
Föreningen Lilla Hjärtat
(15.000)
Stöd för att anordna en Julfest i samarbete med Svenska Kyrkan.
PKF-Piteå kvinnliga företagare (10.000) Bidrag för att anordna aktiviteter för ökad företagsamhet bland kvinnor.
Framnäs Folkhögskola & Pitebygdens musikförbund
(10.000)
Anordnande av världsmusikfestivalen Piteåfolk.
Piteå Hundungdom
(8.000)
Stöd för verksamhetsutveckling mot draghund.
Sällskapet Länkarna i Piteå
(5.000)
Medel för genomförandet av ”Öppen Jul” under 3 dagar på Kyrkcenter.
Connextions Norrbotten
Anordnande av LAN under höstlov 2019
Hopp – Piteå Föreningen mot Sexuella övergrepp
Föreläsningar om sexuella övergrepp

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.