Sparbanken Nords Ledarskapsstipendium 2014

Mottagare av Sparbanken Nords Ledarskapsstipendium 2014 är
Sven-Erik Pajala, tränare och Magnus Ingesson, sportchef,
Piteå Elit.

Tillsammans med Magnus Ingesson är Sven-Erik Pajala ryggraden i Piteå Elit. Sven-Erik som har en gedigen bakgrund som idrottsledare har ett brinnande intresse för skidåkning och är en outsinlig kunskapskälla att ösa ur. Magnus som har tävlat för Piteå Elit och varit förbundskapen för skidlandslaget är nu också personlig tränare för Charlotte Kalla.

Sven-Erik och Magnus har tillsammans med vallateamet byggt upp en oerhört professionell organisation av landslagsklass med små medel. Skidåkarnas bästa står alltid i fokus och resultatlistorna talar sitt tydliga språk.

Stipendierna på 10 000 kronor vardera delades ut av Erik Hägglöv, vd Sparbanken Nord, i samband med Charlotte Kallas besök i Piteå.

Om Sparbanken Nords LedarskapsstipendiumStipendiaten ska:

-  Vara verksam som ledare eller aktiv inom näringsliv- och eller föreningsliv med verksamhet i Sparbanken Nords region eller med annan särskild anknytning till vår region som i princip omfattar Norrbotten.

-  Tillsammans med sin organisation ha åstadkommit långsiktigt goda resultat och värdefulla insatser för vår region.

-  Medverkat till att sätta vår region på den stora kartan.

-  Ha visat på ett samhällsansvar genom att leda sin organisation mot en långsiktigt hållbar verksamhet.

-  Vara nära sina medarbetare och arbeta så att kollegorna är delaktiga så de kan prestera på toppen av sin förmåga.

-  Visa på ett tydligt och ansvarsfullt ledarskap genom att bland annat vara klok och modig.

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 39 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 13 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.