Skänk ditt bidrag till Musikhjälpen via Sparbanksbössan

Sveriges Sparbanker stöttar gemensamt Musikhjälpen i kampen mot svält

Musikhjälpen startade den 11 december och i år blir det tredje året som Sveriges Sparbanker tillsammans samlar in pengar i den gemensamma Sparbanksbössan. Bössan är öppen för alla som vill hjälpa med bidrag till Musikhjälpens viktiga arbete, i år med temat ”Ingen ska behöva dö av hunger”.

Sparbankerna har gått samman i Sparbanksbössan för att, tillsammans med kunder, anställda och andra som vill engagera sig, samla in pengar till Musikhjälpen. I år när Musikhjälpen sänds från Växjö i Småland har Sparbanken Eken tagit taktpinnen för Sparbanksbössan. Alla kan bidra med en valfri summa, via Swish eller kortbetalning. Varje krona räknas. Sparbanksbössan är öppen fram till den 31 december.

– Vi hoppas att många vill vara med och bidra; kunder, medarbetare, lokala företag, stiftelser och andra samarbetspartners. Detta är ett perfekt exempel på hur våra gemensamma krafter och engagemang kan göra stor skillnad, säger Martina Batur, ansvarig för Hållbarhet och Samhälle på Sparbanken Eken.

Tillsammans gör vi skillnad

Under 2022 var Sparbanksbössan en av de största bössorna i landet och samlade in nära en halv miljon kronor. Årets tema är Ingen ska behöva dö av hunger och målet i år är att samla in 750 000 kr.

– Sparbankerna stöttar oftast lokala initiativ men med Musikhjälpen visar vi att det lokala stödet kan göra stor skillnad för en viktig global fråga, säger Björn Elfstrand, VD på Sparbankernas Riksförbund.

Om Musikhjälpen

En decembervecka om året engagerar Musikhjälpen hela Sverige i kampen mot en mänsklig katastrof. Tre programledare blir inlåsta i en glasbur på ett torg för att sända radio och tv dygnet runt i 144 timmar. I år är det Oscar Zia, Linnea Wikblad och Sofia Dalén är programledare och som låses in i buren på Stortorget i Växjö 11 – 17 december.

Sveriges bästa artister, kända profiler och engagerade personer går ihop för att sprida kunskap, samla in pengar och stötta människor som kämpar för rätten till ett värdigt liv. Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen sedan 2008.