En spelberoende berättar om intrycken efter 4 veckors öppenvårdsbehandling!

En spelberoende berättar om intrycken efter 4 veckors öppenvårdsbehandling!

Vi fick en pratstund med en av våra klienter som precis inlett vecka 5 av vår öppenvårdsbehandling för spelberoende. Tack Peter för att du ställer upp.

Kan du berätta kort hur du hittade Spelfriheten?

Det var min sambo som tog med mig hit, hon hade hittat information om behandlingen på nätet.

Vad var det som fick dig att få förtroende för oss på Spelfriheten?

Att Adam som jag träffat på självhjälpsmötena i Hjorthagen är involverad och när vi gick igenom hela behandlingsupplägget. Jag gillade att behandlingen är utvecklad av spelare, anhöriga och terapeuter.

Hur mådde du som person när vi träffades första gången?

Jag mådde inget bra, hade extremt stor ångest och var verkligen nere på botten.

Hur mår du nu när 4 veckor har avverkats av den 12 veckor långa öppenvårdsbehandlingen?

Jag börjar känna mig starkare som person, eftersom jag har hålla mig helt spelfri under behandlingen så har jag fått upp en bättre självkänsla. Jag har inga hemligheter längre vilket känns otroligt skönt och skapar en frihetskänsla.

Hur har relationen till dina anhöriga påverkats av ditt spelande?

Jag har förstört förtroendet och tilliten och satt familjen i en väldigt tuff ekonomisk situation för en lång tid framöver.

Har relationerna hunnit bli något bättre på dessa fyra veckor?

Jag får beröm för att jag äntligen tagit tag i mitt problem för första gången. Hoppet lever för första gången på länge hos mina anhöriga. Behandlingen har gett mig verktyg för att kunna hantera mina känslor som varit väldigt bra i min relationer.

Skulle du kunnat bli spelfri på egen hand?

Nej jag har försökt så många gånger men det har aldrig fungerat.

Vad har du för tips till andra spelare som tappat allt livshopp?

Det finns hjälp att få och denna behandling har hittills fungerat för mig. Trodde aldrig jag skulle kunna sluta spela. Varit spelfri under hela behandlingen och kunnat möta mitt spelsug med mina nyfunna verktyg, så det går faktiskt att leva utan att spela.

Hur kommer du ta hand om ditt spelberoende när behandlingen är avslutad?

Då kommer jag gå på regelbundna självhjälpsgrupper, både här på Spelfriheten och de som Spelberoendes Riksförbund anordnar. Jag kommer behöva ett dagligt program.

Varför är självhjälpsmöten så pass viktiga?

För att påminna mig själv om hur det var och vad som händer om jag skulle börja spela igen.

Sista frågan hur ser du på framtiden?

Nu kan jag se ett ljus eftersom jag får den hjälp jag behöver och tack vara verktygen jag fått i behandlingen har mitt liv redan hunnit bli bättre på många plan.

Vill du träffa Peter eller någon av våra övriga klienter har vi öppna talarmöten varje tisdag mellan 18-19 på Tegnérgatan 24 i Stockholms innerstad. Syftet med dessa möten är att skapa igenkänning och hopp. Vi har besökare som är spelberoende, anhöriga och yrkesverksamma!

Med det passar vi på att önskar er alla en Glad Påsk!