Hur många spelberoende som söker hjälp har suicidala tankar?

Hur många spelberoende som söker hjälp har suicidala tankar?

Under augusti, september och oktober har Spelfriheten genomfört en studie för att få en översikt av hur många spelberoende som söker hjälp har suicidala tankar. Studien omfattar även hur många som gjort ett suicidförsök historiskt. Totalt tillfrågades 200 personer i åldrarna 20 - 55, med en fördelning om 60 % män och 40 % kvinnor. Resultatet är skrämmande, 67 % har suicidala tankar, då skammen och uppförsbacken känns helt omöjlig att hantera. Av dessa har 14 % någon gång tidigare försökt ta livet av sig som följd av sitt spelande.

- Det sista alternativet för en spelberoende är att berätta sanningen och be om hjälp. Villigheten att be om hjälp är en färskvara och kan snabbt försvinna, därför är det av yttersta vikt att fånga upp alla hjälpsökande och sätta igång med hjälpinsatser omgående som motsvarar problemets art och omfattning. Har man väl tagit sig mod att be om hjälp, vågat öppna upp sig för någon annan och även berättat att det finns suicidala tankar med i bilden och får svaret att vi bokar in en första träff med en KBT terapeut om 3-4 veckor. Sådana svar hör vi om hela tiden och kan vara direkt förödande, chansen att man ber om hjälp igen är inte särskilt stor. Det vanligaste efter ett sånt svar är att spelmissbrukaren intalar sig att "jag försökte i alla fall" och sen återgår till det som känns tryggast och det är att spela ännu mer. En önskan från oss är att alla kommuner som tar emot hjälpsökande snabbar upp sin handläggning och oavsett väntetid skickar samtliga vidare till dem självhjälpsmöten som finns varje vecka runt om i landet. På dessa möten hittar man nämligen direkt den igenkänning och hopp som krävs för att påbörja resan mot ett nytt liv, i väntan på rätt sorts behandling avslutar marknadschefen Adam Kirstein Reuterswärd.

För mer information om denna studie, ring Adam Kirstein Reuterswärd på 070 - 999 07 54 eller maila direkt till adam@spelfriheten.se