Spelfriheten lanserar slutna självhjälpsmöten för pokerspelare.

Spelfriheten lanserar slutna självhjälpsmöten för pokerspelare.

Öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten lanserar nu slutna självhjälpsmöten med inriktning mot pokerspelare.

Det sista alternativet för en spelare är att ge upp och söka hjälp, när man väl tagit klivet in på sitt första självhjälpsmöte har man oftast lätt för att fokusera på skillnader istället för likheter. Därför är det tyvärr vanligt att förstagångsbesökare inte dyker upp igen, så igenkänningen är väldigt viktig särskilt i början. Därför kommer nu Spelfriheten utvärdera resultatet av kunna erbjuda nischade slutna självhjälpsmöten för att kunna maximera chanserna för ett fortsatt mötesgående för alla hjälpsökande som haft poker som huvudspel.

- Jag själv hade poker som huvudspel och kan komma ihåg känslan när jag satt på självhjälpsmöten när jag var yngre och lyssnade på personer som pratade om trav. Min spontana tanke direkt blev det här är ingenting för mig och istället för att lyssna på vad dem faktiskt delade med sig utav så upptogs min hjärna av att bara räkna minuterna tills mötet var slut. Då spelar det ingen roll hur trevligt bemötande jag faktiskt fick utan det som fick mig att inte vilja komma tillbaka var att jag saknade den igenkänningen som jag behövde där och då berättar Adam Kirstein Reuterswärd marknadschef på Spelfriheten.

Spelfriheten har sen tidigare två öppna digitala självhjälpsmöten i veckan för både spelare och anhöriga. Varje tisdag och torsdag mellan kl 18.00 - 19.00 så anordnas dessa möten med besökare från hela Sverige. Senaste tiden har även flera utlandssvenskar anslutit vilket är en väldigt positiv utveckling med att mötena är digitala och att vem som helst kan koppla upp oavsett var man befinner sig någonstans runt om i världen.

-  Det handlar om att kunna hjälpa dem pokerspelare som kanske inte riktigt bestämt sig än, kan vi då erbjuda ett möte där igenkänningen är väldigt hög så maximeras i alla fall chanserna att den personen kommer tillbaka på flera möten. Tittar jag tillbaka på hur det sett ut för mig så när jag väl fick en sjukdomsinsikt då var jag inte alls lika känslig för vad som sades på mötena längre. Då spelade det ingen roll om jag hamnade i en grupp med bara travspelare för då var mitt sinne mer öppet och jag hade lättare att fokusera på likheterna istället för skillnaderna.

Många pokerspelare har mycket minnen kring söndagar då det var veckans turneringsdag. Därför har vi valt att lägga dessa möten på söndagar mellan kl 19.00 - 20.00 för att kunna erbjuda ett hjälpande och stärkande inslag när tankarna på poker kanske är som starkast på hela veckan. Vi kommer utvärdera dessa söndagar året ut och gemensamt med mötesdeltagarna ta ett beslut om en eventuell fortsättning under 2021. Blir detta ett uppskattat och välbesökt veckoinslag kommer vi även se över möjligheterna att kunna erbjuda flera nischade möten. Det viktigaste som sagt är att vi på Spelfriheten gör det vi kan för att en tvekande hjälpsökande ska kunna hitta den igenkänningen som krävs för att tända det där livsviktiga hoppet och vilja komma tillbaka avslutar Adam Kirstein Reuterswärd.