Vad händer med spelansvaret i Sverige?

Vad händer med spelansvaret i Sverige?

En omreglerad spelmarknad med en ny spellag och ett licenssystem som snart varit verksamt i 2 år. Det har varit mycket löften och snack från regeringen med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i spetsen om en betydligt mer reglerad marknad än innan.

Foto: Kristian Pohl

- Det är på tiden att vi går från ord till handling och får ordning och reda på den svenska spelmarknaden. Den nu föreslagna spellagen innebär att alla som agerar på den svenska spelmarknaden ska göra det med behöriga licenser och aktörer utan licens ska stängas ute. Spelen ska ha ett starkt konsumentskydd och de negativa effekterna av spelandet ska begränsas berättade dåvarande civilminister Ardalan Shekarabi.

Nedanstående punkter kommer från den proposition som låg till grund för den nya regleringen.

• Licenshavare ska ha en långtgående skyldighet att skydda spelarna mot överdrivet spelande.
  • Höga krav på måttfullhet ska gälla vid marknadsföring av spel.
  • Spelare ska kunna stänga av sig från allt spel och bonusar ska inte få erbjudas annat än vid första speltillfället.
  • För att stänga ute olicensierade spelföretag införs en möjlighet att blockera betalningstransaktioner mellan spelare och olicensierade spelföretag.
  • Spelinspektionen kan också förelägga internetleverantörer att upprätta varningsmeddelanden för webbplatser som erbjuder spel utan licens.

Öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten möter dagligen en helt annan sorts verklighet.

-  Vi ser en väldigt oroväckande utveckling trots det nya licensssystemet och tillhörande ny spellag. Senaste året har 7 av 10 hjälpsökande varit spärrade på www.spelpaus.se ( nationell avstängningstjänst som alla licenserade spelbolag är anslutna till och som tillhandahålls av Spelinspektionen). Det innebär att spärrtjänsten Spelpaus inte fyller någon större funktion så länge en mängd olika spelbolag utan svensk spellicens får florera fritt. Flera hjälpsökande har även berättat för oss att på dessa spelbolag tillhandahålls det möjligheten att betala med en rad kända svenska betalningstjänster. Så istället för att blockera betalningstransaktioner från dessa olicensierade spelbolag som Ardalan Shekarabi med flera pratat om så erbjuds istället en uppsjö av smidiga svenska in och utbetalningstjänster. Detta är såklart under all kritik och behöver omgående regleras utifrån den proposition som låg till grund för den nya lagstiftningen. Vi pratar om människoliv och raserade familjesituationer här berättar marknadschefen Adam Kirstein Reuterswärd som själv är spelberoende men varit spelfri i snart 5 års tid.

Regeringen införde även flera nya begränsningar nu under coronakrisen på grund av citat Ardalan Shekarabi “Vi ser en farlig cocktail av flera omständigheter som riskerar att öka riskerna för spelmissbruk. Vi ser också en utveckling just nu med ökad risk för arbetslöshet, sjukskrivningar och ekonomisk osäkerhet, i kombination med nedgång i vadhållningen. Den mixen av omständigheter skapar stora risker på spelområdet. Regeringen behöver agera snabbt för att skydda svenska konsumenter”

- Att regeringen agerar snabbt och inför nya restriktioner under coronakrisen för att minska att fler personer faller in i ett spelberoende är såklart positivt. MEN sen vid årsskiftet när ett vaccin är inom räckhåll då ska restriktionerna hävas och svenskarna kan återgå till ett normalt spelande igen?!? Det känns för att vara ärlig som att Sveriges regering fortfarande inte har någon koll på vad ett spelberoende är och hur den sjukdomen faktiskt fungerar. Det kommer finnas ett vaccin till covid-19 inom en överskådlig framtid, det kommer däremot ALDRIG finnas ett vaccin för ett spelberoende och har man väl blivit spelberoende finns det ingenting som heter normalt spelande. Jag förstår inte hur man ens kan fundera på att häva restriktioner på en spelform som bevisligen är den form som flest personer söker hjälp för i dagsläget. Och åter igen det sista alternativet för en aktiv spelberoende är att söka hjälp så mörkertalet är enormt. Efter snart 2 år med en omreglerad spelmarknad hade jag hoppats att vi hade kommit betydligt längre med arbetet att just  "skydda svenska konsumenter" avslutar Adam Kirstein Reuterswärd.

Foto: Anders Jildén