​ALMEDALEN- ett forum för diskussion men också för action

Vid FN:s klimat­toppmöte i Paris i december förra året fick världen för första gången på länge ett globalt bindande klimatavtal som även inkluderade Kina, världens största utsläppsland. Det behövdes, för 2015 var det varmaste året någonsin. Näringslivets delaktighet markerades tydligt och konklusionen av Paris var kristallklar: Näringslivet, och särskilt den finansiella sektorn, spelar en nyckelroll i det gröna skiftet.

SPP har länge arbetat med hållbart sparande, men vårt engagemang har nog aldrig varit så relevant som nu. Stora makroeko­nomiska trender som mer medvetna konsumenter, befolkningstillväxt och knappa resurser gör hållbara bolag mer attraktiva och tvingas fram som det enda verkliga alternativet. Helt rätt tycker vi. Därför arbetar vi systematiskt med att utesluta bolag som inte är hållbara och investerar mer i de som är. Helt avgörande för att våra kunder ska få ut det mesta möjliga av sina investeringar, men också för att vi inte ska äventyra vår egen framtid.

Nästa vecka besöker SPP och många andra Almedalen i Visby. Ett forum för diskussion men också för action. Vår förhoppning är att vi under vår närvaro där ska fortsätta avliva myten om att hållbart sparande skulle vara sämre för plånboken. En myt som enligt oss är förlegad och måste uppdateras. Vi vill också få fler att flytta sitt kapital till mer hållbara lösningar och se fördelarna med det.

På SPP är vi nämligen övertygade om att företag med en konkret plan för att förbättra sin konkurrenskraft i ljuset av de omvärldsförändringar vi ser kommer leverera ett bättre aktieägarvärde än sina konkurrenter och ta oss in i framtiden på ett sundare och smartare sätt. De hållbara bolagen är framtidens vinnare. Att spara hållbart är ett solklart "Win win" för plånboken och världen. Så gör ett smart val du med och använd den makt du faktiskt har: spara hållbart!

Hälsningar

Filippa Bergin, hållbarhetschef , Storebrandkoncernen där SPP ingår

Här träffar du oss i Almedalen. Varmt välkommen!