​C'est chic

​C'est chic

Från camping till glamping. Att välja hållbara alternativ är hetare än någonsin och en lyx vi längtar efter. Det är hållbarhetsikonerna som visar vägen framåt, sätter trenderna. Vi ser förändringen i alla delar av samhället så som mode, teknik, mat, design, ekonomi, kultur och arkitektur. Engagemanget växer och är ett sätt för oss att manifestera vilka vi är och vad vi tror på.

På SPPs livsstilsmagasin Sapir vill vi lyfta fram de som visar vägen, som möjliggör för oss andra att konsumera och agera hållbart. Ikonerna, som vi andra imponeras av, vill följa och göra som. De som guidar oss till ett annat sätt att leva våra liv. Och det handlar inte om att ta bort flärd och guldkant, tvärtom! Här är några att inspireras av.

Daniel Silversteins zero waste från NY till röda mattan
Med sin Zero Waste-kollektion har Daniel Silverstein satt sitt namn på röda mattan. Den New York-baserade designern styrs av lusten när han skapar kläder som bara lämnar positiva avtryck i världen.

Trash couture – framtidens vintage till nutidens stjärnor
Ann Wibergs märke Trash Couture öppnade Berlin Fashion Week 2015. Klänningarna har synts på röda mattan och en uppsjö av modemagasin har visat hennes design. Men fashion är hon inte, den boxen är för liten och enkelspårig.

Glamping ger dig naturen på ett silverfat
NOTIS. Intresset för att lära sig mer om naturen och att få uppleva den på ”riktigt” har blivit en stor trend under 2015. Skogen är vår nye frälsare och vi vill tillbe den genom att lära oss överlevnad, att göra upp eld och tälja gafflar. Men är du inte lagd åt det äventyrliga hållet finns det en naturtrend för dig också.

Gabriela Goldbaum uppdaterar Panamahatten
Hatten ”to die for” är här. Med ett skarpt öga för färg och form har Ecuadorianskfödda designern Gabriela Goldbaum moderniserat den klassiska panamahatten. Hennes hattar har tagit världen med storm och bärs av stilsäkra modeikoner som Cara Delivigne, som dessutom fått en alldeles egen hatt uppkallad efter sig ”The Cara”.

Diamond Foundry – när konstgjort trumfar naturligt
Att diamanter varar för evigt och dessutom sägs vara en flickas bästa vän har väl knappast gått någon förbi. De glittriga stenarna har med historien kommit att bli en av våra tydligaste markörer för status och uppskattning. Men det är kanske inte heller så konstigt om man samtidigt tänker på att det faktiskt tagit naturen flera miljoner år att pressa fram de sällsynta kolbitarna. Inte undra på att de är både dyra och eftertraktade.

Giftfri och lyxig kosmetika hos tyska Und Gretel
Tyska sminkmärket Und Gretel inspireras av sagan om Hans och Greta och styrs av intuition när de gör smink utan gifter.

Björk & Berries – naturalistan den nya fashionistan
Nu har ekotrenden börjat ta en allt större plats inom skönhetsindustrin. Det har inte minst märkts på ekolyxmärket Björk & Berries.

Filippa K’s version av hållbart mode
Long Lasting Simplicity ska stå modell för kommande produktioner och chefsdesigner Nina Bogstedt ser framtida klädbutiker som upplevelseforum.

Prisvinnande Rambler tar tillbaka modevisionerna
Dagens mode saknar riktiga historier tycker holländska Rambler. Tillsammans med gatans designers för de tillbaka visionerna till modebranschen.

ION Hotel – Där alltet möter intet
Vid foten av berget Hengill, i ett landskap av lava, kristallklara vattenfall och varma källor, uppenbarar sig plötsligt en helt enastående glas- och betongbyggnad som nästan tycks flyta över sin omgivning. Det är hotell ION Luxury Adventure Hotel. Ett hotell som garanterat ger dig en upplevelse utöver det vanliga. Hotellet ligger bara en timmes bilfärd från pulsen i det vibrerande Reykjavík.

Bvlgari byggde lyxhotell med fladdermöss på taket
Italienska Bvlgari vill erbjuda unika lyxhotell på fascinerande platser runt om i världen, och sedan 2012 har lyxen kunnat erbjudas till London-resenärer i vackra Knightsbridge.

Swedish Stockings siktar mot Japan
Strumpbyxeföretaget Swedish Stockings har bestämt sig för att fylla ett hål i marknaden. De vill ha snygga, miljömässigt hållbara nylonstrumpor av högsta kvalité.

Jacqueline Fink stickar glädje i storformat
Okunskapen är min största lycka, säger Jacqueline Fink som stickar enorma objekt med lika enorma stickor för att ge livet riktning.

Paul Svensson ger växtriket huvudrollen
Paul Svensson och hans nystartade restaurang på Fotografiska Muséet i Stockholm har valt att sätta grönsakerna på huvudmenyn och köttet som en sideorder. Konceptet har just gjort dem till en Gulddrakevinnare.

Nobel Creations – the Nobel Prize 2015
Under höstterminen har studenterna i mode, musik och design tillgång till Nobelmuseets expertis. Med avstamp i det kända skapar de självständiga och fria tolkningar av priserna i fysik, kemi, medicin, litteratur, fred och ekonomi. Resultaten är en inspirerande ingång till det som förenar Nobelpristagare, kreatörer och konstnärer: kreativitet. Att kombinera insikter från olika kunskapsområden och ha modet att tänka i nya banor är några av särdragen för kreativitet.

Ta över världen som René Redzepi
Det finns många olika sätt att skaffa sig inflytande och påverkansmakt i en bransch, eller bland en grupp individer. Några sätt är mer uppbyggande och kreativa än andra. Som hjärnan bakom vad som anses vara världens bästa restaurang har den danska stjärnkocken René Redzepi utvecklat sitt sätt och genom det satt sin prägel på hela den gastonomiska världskartan. Sapir har tittat närmare på några av nyckelfaktorerna bakom framgångssagan Redzepi och hans Noma i Köpenhamn.

Sapir listar 6 svenska naturpärlor
Sverige är ett av Europas största men minst tätbefolkade land med orörda urskogar, imponerande fjällmiljöer, djupa bokskogar, kilometerlånga sandstränder och en kustlinje bestående av tusentals undersköna öar. Dessutom är allt öppet och tillgängligt. Ja den svenska naturen är både magisk och skiftande. Och beroende på årstid kommer den i helt olika skepnader. Sapir vill slå ett slag för Sveriges vackra natur och uppmuntra alla att ta del av den i ur och skur. Här kommer några riktiga naturpärlor.

Sapir är SPPs digitala livsstilsmagasin, där hållbarhet är lika självklart som kvalitet. Du kan läsa om mat, mode, design, sparande, resmål, upplevelser och intervjuer med människor som hittar nya hållbara sätta att göra det de älskar. Varje torsdag kommer en ny release med härliga artiklar och tips som inspirerar dig till en mer hållbar livsstil.

Skriv gärna upp dig på Sapirs nyhetsbrev för att inte missa det senaste.