Den tickande pensionsbomben

Ordning och reda och inte minst kunskap saknas allt för ofta på styrelsenivåer i icke börsnoterade bolag. Ett felaktigt skrivet avtal kan få enorma konsekvenser kostnadsmässigt för ett företag men också genom ett förlorat anseende, menar Stefan Carlsson på SPP Konsult.

Vi träffar allt för ofta bolag som inte vet vad de har skrivit på och vilka konsekvenser det kan få. Och egentligen är det inte så konstigt. Det är avancerade uträkningar och förhållanden som måste samordnas. Ett vanligt exempel är att bolagen glömmer att säkerställa att avtal från tidigare arbetsgivare samordnas eller premiens storlek i förhållande till pensionsåldern.

Alla vill undvika obehagliga överraskningar, både den som ska gå i pension men också bolaget som kan dra på sig oväntade kostnader eller hamna i blåsväder på grund av ett felaktigt skrivet pensionsavtal.

Det handlar sällan om illvilja och girighet men det är så det uppfattas i efterhand. Att ta hjälp att upprätta den här formen av avtal kan ses som en försäkring mot en tickande pensionsbomb.

Att tänka på inför avtalsskrivandet

1. Gör som merparten av börsbolagen. Låt pensionsexperter som har expertisen skriva avtalen.

2. Säkerställ att villkoren, vid en eventuell avgång före pensionsålder, är rimliga för att undvika kostsamma och krävande omförhandlingar i framtiden.

3. Säkerställ benchmark mot branschen och följ de riktlinjer som anges i Bolagkoden, så att nivån på avtalet blir rätt. Stefan Carlsson på SPP Konsult.

Stefan Carlsson på SPP Konsult.