Förhandla pension när du förhandlar lön. Det lönar sig för både dig och din arbetsgivare.

Blogginlägg -

Som pensionsrådgivare är min största utmaning att få de jag möter att förstå vikten av att ha koll på sin pension och att komma igång med ett långsiktigt sparande. Många sparar inte alls, andra har noll koll på hur de sparar eller ens var pengarna finns. Men ingen brukar vid närmare eftertanke vara intresserad av att behöva leva på halva lönen efter arbetslivet.

De flesta är väl medvetna om att en god ekonomi är en förutsättning för en trygg pension, ändå saknar allt för många tydlig plan för hur det ska uppnås. Visst, pensionen kanske ligger långt fram i tiden och det är så mycket vi vill göra innan dess. En del skjuter sparandet på framtiden för att plånboken helt enkelt är för liten, andra kanske prioriterar mer närliggande drömmar om semesterresor, bättre boende, bil eller det som uppgraderar livet just nu. Man vill leva nu, inga konstigheter med det. Men den viljan brukar finnas kvar även efter pension, vi vill leva nu - alltid.

Vi blir friskare och lever längre, vilket gör att vi kommer att behöva jobba längre eller spara mer, för att få ekonomin att gå ihop. Och kanske tillhör du dem som vill gå i pension redan när du är 60 år? Många gånger minskar inte utgifterna för att du går i pension, inkomsterna däremot förändras radikalt.

Gör du en struts?
Många har inte en aning om vilket kapital de kan tänkas behöva. Rädslan över att inte förstå informationen eller att avslöja sin okunskap är tillräckligt stor för att göra som strutsen – sticka huvudet i sanden och skjuta allt som har med pensionssparande på framtiden. En framtid som därmed riskerar att bli sämre än nödvändigt.

Du kan ha många tusen kronor att placera
Det är viktigt att förstå att det faktiskt är jag själv som har ansvar för min framtid. Ta kontroll över situationen och ta tag i ditt sparande, det finns inga genvägar. Det kan vara en god idé att börja med att titta närmare på tjänstepensionen. De allra flesta som arbetar omfattas av kollektivavtal och en tjänstepension som arbetsgivaren betalar för. En del av – eller i vissa fall hela tjänstepensionen – kan du själv välja hur du ska placera. Den delen kallas för avtalspension. På sikt kan det handla om mycket pengar och det kan löna sig att ta aktiv ställning till hos vilket pensionsbolag och på vilket sätt du vill förvalta den. Saknas kollektivavtal på din arbetsplats kan arbetsgivaren ändå betala för tjänstepension, kolla detta med din arbetsgivare eller se till att förhandla om tjänstepension när du förhandlar lön. Det är en överenskommelse som lönar sig för både dig och din arbetsgivare.

Ta tag i det!
Ta reda på vilka pensionslösningar du har och vilka bolag som förvaltar dina pengar. Skaffa dig överblick! Läs på hemsidor, gå in på minpension.se. Ta hjälp av en rådgivare om du upplever att det är svårt – men ta tag i det. Du behöver inte vara ekonomisk expert men du behöver skaffa sig insikt i hur det ligger till, så att du kan utgå från dina specifika behov och möjligheter och därefter välja pensionslösning som passar dig och ditt liv just nu. Det är väldigt befriande att veta att man har en plan för framtiden. Så att du alltid kan ”leva nu”.

Nu tar vi tag i det – några tips!

• Ta reda på vad du har och var du har det. Gå in på minpension.se. Där får du en överblick av ditt totala pensionssparande och kan på ett enklare sätt göra ett medvetet val.
  • Försäkra dig om att din arbetsgivare har tjänstepension. Då är det bara att välja vilket bolag som ska förvalta hela eller delar av din pension och på vilket sätt pengarna ska förvaltas. Om inte, försök förhandla direkt med arbetsgivaren när du förhandlar lön. Det är en förmån som gagnar både dig och din arbetsgivare.
  • Komplettera din allmänna pension och tjänstepension med ett privat sparande om du har möjlighet.
  • Se över ditt sparande med jämna mellanrum. Om du har en fondförsäkring, ta reda på vilka fonder och vilken risknivå du har och anpassa risken efter hur lång tid du har kvar till pension. Har du lång tid till pension kan du generellt sätt ha en högre risknivå än om du är nära pension.
  • Se dina framtida pengar som nutida pengar och placera dem väl. Känner du dig osäker finns det enkla sparlösningar och hjälp att få, som anpassas efter vilken spartyp du är och hur lång tid du har kvar till pension.
  • Se till att växla över till mindre andel aktier i ditt sparande när du närmar dig 60-årsåldern.
  • Investera hållbart med hänsyn till miljö och samhälle. Det är där pengarna finns i framtiden och du ska ju ha en bra värld att gå i pension i också.

Hälsningar
Katarina Wiberg, pensionsexpert SPP