Green is the new black

Green is the new black

I love eco. Green is the new black. Absolut – den gröna trenden har gått från Mulleträsket till att bli coolt. Den svenska marknaden för ekologiska produkter ökar år efter år. Som exempel köper var tredje svensk ekologisk hudvård. På så sätt får vi i oss mindre bekämpningsmedel och naturen mår bättre.

Ekologiska krämer, bananer och mjölk i all ära, men det finns ett annat litet val som kan göra större skillnad. Det är ett val vi många undviker att göra, nämligen hur vi sparar våra pengar. Framför allt våra pensionspengar. Och där ser också färre kopplingen till hållbarhet.

Kanske av samma anledning som du nu håller på att tappa läsintresset. Pension är en lågintresseprodukt! Det motsägelsefulla är att det handlar om dig och dina hundratusentals kronor, eller kanske till och med miljoner som du har, som din arbetsgivare sätter av till dig i tjänstepension. (Det är bara 1 av 10 som inte har någon tjänstepension. Om du är en av dem kan du sluta läsa och istället ringa din chef.)

Men till er andra, till dig som kanske redan shoppar eko-produkter och sopsorterar. Tänk om du genom din tjänstepension skulle bojkotta bolagen som bidrar till miljöförstöringen och istället bara välja de pensionsbolags fonder som bidrar till omställningen mot en hållbar värld. Ställ den där bananen i relation till det hundratusen-kronors-valet!

Ooooorka, kanske du tänker, i all annan shopping finns ett märkningssystem som är lätt att följa; Svanen för miljön, Rättvisemärkt för arbetsmiljötillsyn och KRAV för ekologisk mat som exempel. I ”pensions- och fondshoppingen” är det knappast några glassiga I love eco-hjärtan?! Kanske inga hjärtan, men här har du märkningen.

Priset då? Ekologiskt kostar ofta mer, men i fondvärlden är det inte sällan tvärtom. Och vilka bolag tror du tjänar på eko-rörelsen eller på framtida regleringar från politiker som vill minska koldioxidutsläpp och bekämpningsmedel som förgiftar världens vatten? Jo, de bolag som är smarta nog att ställa om redan nu. Det kostar inte att spara hållbart, tvärtom är det en strategi för högre avkastning.

I helgen demonstrerade hundratusentals personer i New York mot klimatkrisen, ”The people’s climate march”. Demonstrationen var folkets höjda röst innan FN:s klimatmöte på tisdag då ledare från hela världen deltar för att diskutera nödvändiga klimatåtgärder. Inte minst ska ramarna sättas och ambitionen höjas för det klimatavtal som ska signeras av världens regeringar under 2015.

Bidra med att välja var dina pensionspengar ska placeras så att du kan gå i pension i en hållbar värld och stålar på fickan. Kanske är fickan då sydd av ekologisk bomull i ett bolag du sparade i 20 år tidigare …

Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare SPP