Hållbart värdeskapande

Hållbart värdeskapande

Aldrig förr har kopplingen mellan hållbarhet och lönsamhet varit så stark. Och det är egentligen inte ett positivt scenario som lett fram till detta plötsliga uppvaknande. Det är en iskall verklighet.

Från att hållbarhet i alldeles för många bolag varit en styvmoderligt behandlad sidoverksamhet där det gjorts lite gott, är det nu ett brutalt uppvaknade för många ledare att hållbarhet är något helt annat; strategi och överlevnad. Vi har bevittnat hur klassiska hållbarhetsfrågor, vare sig det gäller miljö, arbetsförhållanden, korruption eller etik, har påverkat företagens finansiella ställning och aktiekurs. Hållbarhet handlar inte om värderingar utan om reellt ekonomiskt värde.

Ett av styrelsens absolut viktigaste uppdrag är att besluta om just företagets långsiktiga strategi. Styrelsen måste därför ha förmågan att tolka omvärldsfaktorer som kan förändra företagets förutsättningar för framgång. Att proaktivt arbeta med strategisk hållbarhet är därmed inte längre enbart en stabsövning utan en fråga för ägarna och således en angelägenhet även för styrelsen.

När hållbarhet och ekonomi möts
I dagsläget lever vi som om vi hade ett och ett halvt jordklot och fortsätter vi i samma takt kommer vi till 2050 behöva tre, vilket vi inte har. Den natur som när oss hinner i nuläget inte återskapas i den takt vi önskar.

Dagens misshushållning med jordens naturresurser är en av vår tids största utmaningar och det handlar om både miljö och ekonomi. Vi är helt beroende av jordens resurser för att tjäna pengar. Brist på vatten, ren luft och kapacitet för avfallshantering förändrar prisbilden på insatsvaror. Bolags resurseffektivisering är därför avgörande för lönsamheten på kort och lång sikt.

Tyngdpunkten i världsekonomin har flyttats till tillväxtländer där en globalt ökande medelklass, gradvis anpassar sin konsumtion till industriländernas, vilket sätter allvarlig press på miljö och tillgång till resurser. Fler vill ha mer. Befolkningstillväxt i kombination med resursbrist kräver radikala teknologiska innovationer, förändrade levnadsvanor och produktionsformer.

Holistiskt tänkande i drift och affärsutveckling
Ägarstyrningens främsta uppgift är att säkra att styrelserna tar dessa globala utmaningar på allvar och ansvarar för att rapportera till aktieägarna om bolagets beredskap för att möta en ny värld.

Styrelsearbetet ska angripa scenarios om framtiden och identifiera vilka som är viktigast för företaget att bemöta. Hållbarhetsarbetet måste integreras i varje affärsfunktion, i ledningssystemen och i alla beslutsprocesser. Affären måste sättas i ett större sammanhang och omfamna större samhällstrender och tendenser.

Att välja de bästa
På SPP analyserar och betygsätter vi 2500 börsnoterade företag. Vi identifierar företag som arbetar integrerat med hållbarhet i sin verksamhet och som ser det som en affärsmöjlighet. Vi investerar inte i de sämsta och har övervikt i de bästa.

Vi fokuserar i analysen särskilt på finansiell stabilitet, hållbar drift och positionering för framtida trender så som befolkningstillväxt, resursknapphet och ändrade konsumtionsmönster.

I den hållbara driftsanalysen ingår allt ifrån produktionsprocesser till uppföljning av leverantörskedjor, miljöpåverkan, sociala förhållanden och ägarstyrning. Vi väljer som en självklarhet också bort företag som bryter mot internationella normer och konventioner.

Vi är övertygande om att de företag som är rustade för att möta skärpta krav på hållbarhet i framtiden är de som kommer att bli framtidens vinnare och öka mest i värde. Det är i de företagen som innovationskraften finns och insikten att det inte går att överutnyttja den omvärld vi alla är beroende av.

Styrelsens roll och ansvar
Styrelsens viktigaste arbete är strategiutformning och uppföljning vilket innebär att hållbarhet är helt avgörande för ett gott styrelsearbete. Uppföljning, mål och konkreta delmål bör därför identifieras och följas upp.

Styrelsen ansvarar även för att integrerad rapportering kommer till stånd. Olika hållbarhetsindex kan vara vägledande i detta arbete, även om företaget inte ämnar notera sig. Styrelsens uppdrag blir att sätta ramar och prioritera mellan olika områden.

Svenska koden för bolagsstyrning bör därför integrera hållbarhet som ett rapporteringsområde för att systematisering av information ska kunna ske. Med avstamp i internationella konventioner och hålbarhetsindex kan koden konkretisera hur informationen kan struktureras. Aktieinvesterare kommer då enklare att kunna se hur väl respektive börsnoterade företag är rustat för att möta framtidens utmaningar.

Ett ambitiöst och strategiskt hållbarhetsarbete i ett börsnoterat företag är inget annat än ett långsiktigt strategiarbete med fokus på när väsentliga omvärldsförändringar beräknas inträffa.

Företagen med en konkret och kommunicerbar plan för att förbättra sin konkurrenskraft i ljuset av dessa förändringar kommer utan tvekan att leverera ett bättre aktieägarvärde.

Glädjande nog ser vi att allt fler företag väljer den hållbara vägen. Och inte bara för att det är bäst för världen utan även för att det är bäst för bolagets värdeskapande.

Sarah McPhee, vd SPP

Denna text är skriven för Kollegiets årsrapport