Ibland känner jag mig som 'Wonder Woman'.......

Ibland känner jag mig som 'Wonder Woman'.......

......med lite mer kläder förstås. Och jag kanske inte skapar fred, men lite ekonomisk frid. Det är min förhoppning i alla fall.

Hur som helst. Som pensionsrådgivare är min största utmaning att få de jag möter att förstå vikten av att ha koll på sin pension och att komma igång med ett långsiktigt sparande. Förstå att vi måste spara så att vi slipper leva på halva lönen när det är dags för pension. Säkra upp så att tiden som kommer sen, också blir bra.

Nästan alla jag möter förtränger nämligen tanken på pension i det dagliga, men har stora drömmar om vad de ska göra när de blir pensionärer. Ofta ganska dyra drömmar som resor och hus i varma länder, men ingen som helst plan för hur den här semesterliknade tiden efter arbetslivet ska finansieras.

Känn dig trygg med dina val
Många sparar inte alls, andra har noll koll på hur de sparar eller ens var pengarna finns. Och det är här jag kommer in, eller alias Wonder Woman och försöker skapa någon slags mental koll och frid. För det är befriande att ha koll på vad jag har, var jag har det och veta att jag har kunskap att göra justeringar i mitt sparande om jag behöver.

För att kunna förverkliga våra drömmar och få det liv vi önskar oss när vi inte längre har någon lön, måste vi spara, vi måste ta tag i det, vi måste komma igång. Och vi måste förstå hur vi sparar för att känna oss trygga och tillfreds med det val vi gjort. Det finns inget annat sätt. Vi kan inte gömma de orangea kuverten och värdebeskeden som succesivt trillar in nu efter årsskiftet och hoppas på turen.

Ta kontrollen i små steg
Så ta kontrollen, om än i små steg. 2013 har precis börjat. Ett nytt år, en ny start. Möjlighet att göra annorlunda. Men gör det enkelt så att det blir gjort. Hitta genvägen som gör att du en gång för alla inte sitter på avbytarbänken, utan istället är med i matchen. Matchen som ser till att tiden efter arbetslivet blir en bra tid.

Se till att hitta ett långsiktigt sparande som passar just dig och din livssituation, så att du kan förverkliga dina drömmar när det väl blir dags. Skaffa dig koll. Det är väldigt befriande att veta att man har en plan för framtiden och att slippa oroa sig.

Be om hjälp om du behöver
Ta gärna hjälp av en rådgivare om du upplever att det är svårt att komma igång, läs på olika hemsidor, gå in på minpension.se för att få en överblick, men se till att du kommer igång med sparandet i vår, ta tag i det. Vi kan hjälpa dig och vi gör det gärna. Wonder Woman eller ej!

Spara som Wonder Woman
Och du, tänk också på att investera så att du inte äventyrar en hållbar utveckling. Det hade Wonder Woman tänkt på. Du ska ju inte bara ha en bra pension, du ska ha en vettig värld att gå i pension i också.

Hälsningar
Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare SPP