Konsten är att leva nu. Alltid.

Februari är årets kortaste månad. Endast 28 dagar lång men precis i slutet av en oändlig vinter som aldrig vill tippa över i vår. Just vid den här tiden på året dimper det orange kuvert ner genom brevinkastet. En dag ligger det där på hallmattan, sneglar på dig och liksom kräver av dig att du ska planera för ditt liv och din pension. Men premiepensionen är bara en liten del av det som du kan påverka och får ofta stå till svars för det samlade pensionssparandet.

De flesta lägger kuvertet direkt i högen av ”måsten som ska göras sen” för att undvika det så länge som det bara går; det verkar så svårt och tungt när det i själva verket är så enkelt.

Det första du ska göra är att skilja pensionens olika delar. Du har den allmänna pensionen, där premiepensionen är den del som du själv kan påverka, resterande del av den allmänna pensionen hanterar staten. Sen har du tjänstepensionen och det privata sparandet.

Det är summan av sparandet som är intressant och du har möjlighet att påverka alla delar så att du får maximal effekt av ditt sparande. Så tänk i tre enkla steg.

1. Premiepensionen, ett enkelt val som kan få stor påverkan på slutsumman. Det kan räcka med ett val en gång om du väljer exempelvis en generationsfond, som automatiskt anpassar risknivå efter ålder och tid kvar till pensionen. Kasta inte kuvertet, gör ett val.
  2. Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du redan en tjänstepension. Då är det bara att välja vilket bolag som ska förvalta hela eller delar av din pension och på vilket sätt pengarna ska förvaltas. Om du inte har kollektivavtal, ska du se till att förhandla tjänstepension när du förhandlar lön, en förmån som gagnar både dig och din arbetsgivare . Är du egenföretagare finns det enkla lösningar där du kan växla upp i takt med att bolaget växer och ser till att du maxar den allmänna pensionen.
  3. Det privata sparande är ett komplement till basen i sparandet och är kanske den del som är mest avgörande för hur livet ska bli när du slutat jobba. Här finns det många olika lösningar som kan anpassas efter din unika livssituation. Ta hjälp om du tycker att det är svårt att välja.
    Vilken sparform passar dig? http://www.youtube.com/spp#p/u/9/nSouOIw8GAQ...

Men återigen kom ihåg att det är summan av det samlade sparandet som är intressant. Ägna därför lite tid åt pensionen. Det är inte svårt. Det finns hjälp att få och tänk på vilka möjligheter ett långsiktigt sparande kan ge och utnyttja möjligheten att påverka det du kan påverka för att få ut så mycket som möjligt i pension.

När du nu hittar det orangea kuvertet på hallmattan; tänk då istället, tack för påminnelsen och allt du behöver göra är att komma igång, och att det finns lösningar där du bara behöver göra ett val en gång.

Låt inte pensionssparandet ta för mycket tid och energi från de roligare delarna av vardagslivet, men se till att göra ett enkelt val som gör att du kan leva nu alltid.

Mer information om hur pensionen fungerar hittar du på följande webbsidor:
    Pensionsupplysningen; http://www.spp.se/pensionsupplysningen
    Pensionsmyndigheten; http://www.pensionsmyndigheten.se