Låt skatteåterbäringen blomstra i sommar

Veckorna innan midsommar får i år nära 3 miljoner svenskar över 20 miljarder kronor i skatteåterbäring.

Är du en av dem som har överskott på skattekontot är det nu du ska fundera på hur dina pengarna bäst kan växa ytterligare.

Får du tillbaka ett större belopp kan du dela upp det. Till exempel kan du spara hälften, låta en fjärdedel gå till semesterbudgeten och en fjärdedel till annan konsumtion. Får du ett mindre belopp är det kanske frestande att använda hela summan på alla nöjen som sommaren har att bjuda men tänk på att även om du bara sparar en liten del av det mindre beloppet så är det ett bra sätt att börja bygga ett sparkapital.

Sätt upp mål för ditt sparande

Med tydliga målbilder blir det betydligt enklare att spara. Döp dina konton till saker som drömresan, slalomskidor eller något annat du vill köpa eller göra, på så vis minimerar du risken att frestelsen att använda pengarna till något annat blir för stor. Målsparandet och de pengar du behöver de närmsta åren bör sparas på ett konto med så hög ränta som möjligt. Då behöver du inte riskera att sparandet har gått ner i värde när du vill utnyttja pengarna.

Bygg buffert genom indexfonder med låga avgifter
Utöver ditt målsparande behöver du kanske också ett mer långsiktigt sparande. Ofta pratas det om aktiv förvaltning och spetsiga fonder med inriktningar på olika sorters råvaror, branscher eller riskkapital. Erfarna förvaltare jagar ständigt efter de bästa aktierna och utlovar hög avkastning. Det är svårt att veta vad man ska välja för fonder av de tusentals som finns tillgängliga idag. Vad man bör tänka på är att det är viktigt att du faktiskt förstår de produkter du väljer att spara i och att det ibland är det enkla som är det geniala.

Jag skulle vilja slå ett slag för indexfonder, en bred fond som helt enkelt följer ett givet index. Indexfonder är passivt förvaltade och har därför marknadens lägsta avgifter och vi som varit med i börsens berg- och dalbana vet att efter nedgång kommer uppgång. På lång sikt är en aktieindexfonder en utmärkt sparform, framför allt med tanke på de låga avgifterna. Indexfonder bör vara basen i alla sparares grundportfölj, på så vis får du en effektiv marknadsexponering till en väldigt låg avgift.

Avgiften gör hela skillnaden

Du kanske inte tror att en procent i förvaltningsavgift hit eller dit gör så stor skillnad. Men sett över en längre period kan det medföra mycket pengar i förlorad avkastning. En hög förvaltningsavgift äter upp en stor del av din avkastning. Särskilt viktig är avgiften när sparandet är på lite längre sikt och när man väljer att lägga kapitalet i just indexfonder. Eftersom alla indexfonder följer ett givet index som är avkastningen mer eller mindre densamma, därför är det viktigt att söka upp de indexfonder med den allra lägsta avgiften.

Så här stor avkastning (reavinst före skatt) får spararen om 100 000 kronor investeras i en aktiefond,
som växer med 6 procent per år, under 10 års tid och beroende på avgiftsstorleken:

Avgift                           Avgift i kronor                    Avkastning i kronor

2.50%                               29,936.00                                41,901.00
1.00%                               12,975.00                                64,864.00
0.20%                                2,711.00                                 78,595.00

Så här stor avkastning (reavinst före skatt) får spararen om 500 kronor i månaden investeras i en aktiefond, som växer med 6 procent per år,

under 10 års tid och beroende på avgiftsstorleken:

2.50%                               8,502.00                              11,900.00
1.00%                               3,589.00                               17,939.00
0.20%                                739.00                                 21,426.00