Längre arbetsliv - ny karriär, nya möjligheter

Längre arbetsliv - ny karriär, nya möjligheter

Vartannat barn som föds nu antas leva tills det är 100 år, en stor förändring som vi medborgare ännu inte förstått alla konsekvenser av.

Idag börjar många ungdomar känna sig för på arbetsmarknaden mellan 20 och 30 år, folk i medelåldern hoppas kunna gå i pension vid 60 och de allra flesta lever till 90. Det är naturligtvis en ohållbar samhällssituation där det inte ens räcker med att höja både skatter och pensionspremier. Det handlar helt enkelt om en attitydsförändring.

Det är hög tid att fundera över hur äldre på ett enklare sätt ska kunna ta plats på framtidens arbetsmarknad.

I dagarna publicerades regeringens pensionsåldersutredning där det föreslås en höjning av åldersgränserna för inkomstpension och garantipension.

Den lagliga rätten att stanna kvar i arbetslivet höjs till 69 år och den undre gränsen när du kan börja plocka ut pension höjs successivt uppåt. '

Att vi lever längre är ett angenämt problem men det innebär också att vi ska leva längre på de pengar vi tjänat ihop under vårt yrkesverksamma liv.

Möjligheten till en ny karriär kanske därför borde ses som en naturlig lösning av fler.

Trots en förbättrad hälsa och ökad livslängd finns självfallet individuella skillnader. Dessutom blir skillnaden stor mellan tjänstemän och de som ägnar sig åt mer fysiskt arbete. Vissa kan kanske ha samma karriär längre medan andra kanske behöver fundera på vilka nya vägar man kan ta för att kunna jobba längre.

Nu står vi inför utmaningen att förbättra situationen för äldre inom arbetslivet, att få arbetsgivare att skapa alternativ som gör att vi orkar fortsätta och faktiskt vill arbeta längre. Hjälpa människor på traven till nya karriärer genom information och utbildning, reformera regelverk för att förenkla ett längre arbetsliv.

Men framför allt handlar det om en attitydsförändring. Forskningsresultat visar att det finns en stor outnyttjad potential i äldre människors arbetslivserfarenheter, kompetens och skicklighet. Ett längre arbetsliv och en ny karriär bör ses som en möjlighet. En möjlighet att både lära sig nya saker och dela med sig av den erfarenhet man redan har. En möjlighet till ett rikare liv på flera plan.

Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare SPP