Maxa pensionen med rätt skal

Maxa pensionen med rätt skal

Att ISK rimmar på pisk är passande. Många av oss behöver bara piskas igång med vårt sparande, och slippa oroa oss för avgifter och skatt. Investeringssparkonto är en bra lösning.

Utan att vara pensionsexpert kan alla med enkla medel få ett rikare liv som pensionär. Pension är lätt att associera med det orangea kuvertet som kommer en gång per år och innehåller information om den statliga pensionen. Då och då kommer också information om tjänstepensionen som arbetsgivaren förhoppningsvis har betalat in. Det är två byggstenar i pensionen och den senare saknar fortfarande ungefär en av tio svenskar.

Men det finns ytterligare medel för att maxa sin pension utanför den statliga pensionen och tjänstepensionen, nämligen ett investeringssparkonto, ISK. Att öppna ett ISK är som att öppna en vanlig depå, det vill säga ett skal som du placerar exempelvis aktier eller fonder i. Men det finns en stor skillnad - skatten. Att tänka på skatt känns kanske inte så lockade när fokus ligger på att komma igång med sitt sparande, men det är där som ISK blir attraktivt. Idén är just att slippa krångel med deklarationen och att behöva betala en reavinstskatt på 30 procent den dagen vi vill sälja något som gått med vinst. Istället beskattas tillgångarna i ett ISK med en årlig schablonskatt som 2014 endast är 0,627 procent och står förtryckt i deklarationen.

Att ISK rimmar på pisk är ganska passande. För mycket handlar det om att som sparare bara piskas igång. Gärna med en liten summa varje månad som dras genom autogiro så att det knappt känns. För när kontot väl har öppnats och exempelvis tre fonder valts in kan du antingen luta dig tillbaka eller köpa och sälja som du behagar utan att tänka på deklarationen. Att ISK är gratis känns bra. Bra blir dessutom bättre om man plockar in riktigt billiga fonder. Om du sedan vill kalla det "Pensionssparande", "Semester" eller "Segelbåten" är upp till dig. Ett bra tips är att öppna flera stycken som visualiserar dina och/eller familjens mål.

Hälsningar Katarina Wiberg, pensionsrådgivare SPP