"Med rätt förutsättningar kan vem som helst ta tag i sin pension."

"Med rätt förutsättningar kan vem som helst ta tag i sin pension."

På framtidens pensionsmarknad är hållbarhetsanalys en självklarhet och kunden ges nya förutsättningar att styra sitt sparande. Det är jag övertygad om och det är den framtid jag vill vara med och bidra till.

Som vd på SPP Liv är min viktigaste uppgift är att se till att våra kunder får en bra pension. Det betyder att vi i grunden måsta ha en solid ekonomi i vår verksamhet, men framför allt att måste vi se till att våra kunder ges rätt förutsättningar att ta över taktpinnen för att få bättre koll på sitt pensionsparande.

Vi som bolag och branschen som helhet behöver bli mycket bättre på att skapa förutsättningar för kunden att kunna överblicka sin pension. De måste få bättre tillgång till information, och bättre möjlighet att göra begripliga prognoser. Det har hänt mycket de senaste åren, men det är en digital utveckling som vi bara sett början av. Det finns mycket mer att göra. I takt med att kunderna blir mer digitala kommer de att förvänta sig att även vår bransch ger dem möjlighet att hantera sin framtida ekonomi på ett mer modernt och vardagligt sätt.

Kunden måste äga sin framtid
Att se på kunderna som ett kollektiv där alla kan ha samma lösning är också något vi måste tänka bortom. Alla är inte lika och har inte samma förutsättningar. Vi måste utgå från varje enskild individ och hjälpa kunden att bli bäst på sin egen ekonomi. Vi kan guida och stötta dem på vägen men de måste äga sin framtid.

Med rätt förutsättningar är jag övertygad om att vem som helst ta tag i sin pension. Vi på SPP ska göra allt vad vi kan för att göra pensionen till en del av vardagen, genom att förenkla informationen och kontrollen för kunden – via mobilen, internet eller andra verktyg. Vi som bransch måste också ge våra kunder bättre självförtroende så att de kan och vill engagera sig.

En för alla är historia
Historiskt var det kanske möjligt att använda sig av generella lösningar. Om du jobbade hos få arbetsgivare under din karriär, och alla gick på samma avtal var det säkert okej. Men arbetsmarknaden har förändrats. Framtidens pensionärer lever helt andra liv och de har väldigt olika prioriteringar. De har bytt jobb oftare, och jobbat med och utan kollektivavtal. De kommer också ha väldigt stora skillnader i exempelvis bostadskostnader och vilka tillgångar man har. Variationerna är för stora för att köra på en standardlösning för alla.

Kunden måste kunna markera
Att kunderna ska kunna bestämma vilket bolag som förvaltar pensionen är också en självklarhet. Därför är flytträtt viktigt. Det är orimligt att låsa in kundernas pengar. Det skapar inte heller förtroende för branschen. Kunden måste kunna markera när kunden inte är nöjd. För mig är det som bolån eller vad som helst. Jag bestämmer vem jag vill ge förtroendet till.

Hållbarhet får större plats i finansiell analys
Hållbarhet får också en allt tydligare plats i framtiden och kommer att ta en ännu större plats i finansiell analys. Det handlar om pengar men också vilken värld vi ser framför oss att vi vill leva i. Dålig företagsstyrning och tveksamma affärsmodeller kommer att slås ut. Att inkludera fler hållbarhetkriterier i investeringarna ökar förutsättningarna för en bättre avkastning liksom utvecklingen av ett bättre samhälle.

Framtidens pension äger kunden. Den är anpassad efter varje enskild individs unika behov, är digital och utan tvekan hållbar!

Hälsningar
Per Lindberg