​Nytt år och nya tag!

​Nytt år och nya tag!

Börja träna, äta bättre eller bli filantrop: Några av de mer klassiska nyårslöftena som avges i samma stund som det skålas i champagne vid tolvslaget. Även ekonomi brukar vara återkommande bland löftena som bryts med samma tvångsmässiga tradition någon gång i början februari.

Men det finns knep förenklar motivationen och ökar chanserna för att du faktiskt också åstadkommer en reell förändring. Vi bad vår sparekonom Maja Englund om några tips och grunden är enkel; gör en konkret plan och sätt delmål.

1.Skriv ner målet, se till att det är tillräckligt utmanande och motiverande, men kanske framför allt tydligt, så du kan mäta om du uppnått det. Det som mäts blir gjort!
2.Ha en deadline och belöna dig själv på vägen.
3.Definiera hinder och fundera på hur du ska koma förbi dem.
4.Försök hitta enkla steg som gör att du kommer igång och snabbt ser resultat. Det ökar motivationen.
5.Think Big! Då blir du extra glad när du kommit i mål.

Maja tipsar också om hur du uppnår dina drömmar, trappar upp din pension och får koll på pensionsmyter.

Så uppnår du dina drömmar 2017
Nytt år och nya tag. Att uppfylla sina drömmar är inte gratis och för att lyckas krävs planering. Det finns några enkla tips på hur du kan komma igång med ditt sparande, oavsett om det gäller ett sparande till drömresan eller pensionen. Läs mer på sapir.se

Jobba vitt – och trappa upp din pension
Idag uppskattas 800 000 svenskar arbeta svart. Varje år betalas 60 miljarder ut i lön under borden, och även om långt ifrån alla kör svart på heltid är det för många en huvudsaklig inkomst. Några extra tusenlappar direkt i handen kan locka för stunden, och de svarta pengarna kan diskuteras ur många aspekter. Men faktum kvarstår; i slutänden riskerar du att bli en rätt fattig pensionär. Läs mer på sapir.se

Pensionspanik – har du koll på myterna?
Pension väcker ofta reaktioner som snark och ångest. En del tänker säkert att det där tar jag tag i senare. Andra att de är för gamla och att det är för sent att göra något åt. Tänk om! Alla kan påverka sin pension, och det är enklare än du tror. Sapir sticker hål på fem vanliga myter om pension. Läs mer på sapir.se

Den internationella karriärens baksmälla
När ett erbjudande om att arbeta utomlands dyker upp kan det kännas som en rolig utmaning. Då är det är lätt att glömma bort pensionen, trots att några år på vift utan pensionskompensation tyvärr kan innebära en framtida inkomstförlust på hundratusentals kronor. Men det finns lösningar, det gäller bara att känna till dem. Läs mer på sapir.se