Påskharen lägger inte ägg

Påskharen lägger inte ägg

Enligt traditionen är påskharen påskens motsvarighet till jultomten som kommer med påskägg till barnen. Harens legendariska fortplantingsförmåga har gjort den till en symbol för överflöd och fruktsamhet. Därför förknippas haren ofta med påsken och andra vårliga fruktsamhetsritualer där livets återkomst efter vintern firas.

Det är också därför påskharen förknippas med ägg vilket har lett till den förargliga konsekvensen att småbarn ofta tror att haren lägger ägg.

Påsken närmar sig nu med stormsteg och är för de flesta en stor högtid. Det är också då på året vi konsumerar som mest godis. Varje år fyller vi våra påskägg med över 6000 ton färgsprakande praliner i alla dess former. Gott visserligen, men en idé kan vara att byta ut lite av allt godis mot en mer varaktig påskpresent som exempelvis ett fondsparande.

Fondsparande är en av de mest populära sparformerna. Men tänk på att inte lägga alla ägg i samma korg. Sprid riskerna och välj fonder som investerar i olika regioner och branscher. Det kan vara bra att fundera på när det är tänkt att du ska börja använda pengarna och anpassa dina fondval därefter. Det är viktigt att även se sparandet ur ett hållbarhetsperspektiv. Välj därför ett sparande som inte äventyrar en hållbar framtid.

Nej påskharen lägger inte ägg, men den som spar hen har(e)!

Glad Påsk !

Önskar SPP och Katarina Wiberg