Påverka din pension så att du kan leva i nuet även som pensionär

Påverka din pension så att du kan leva i nuet även som pensionär

Under februari månad börjar de orange kuverten återigen trilla ner i brevlådorna runt om i landet. Där ser du hur mycket du hittills har tjänat ihop till den allmänna pensionen. Men glöm inte att pensionen består av tre delar; den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det privata sparandet och att det är summan av det samlade sparandet som är intressant.

I den allmänna pensionen finns också din premiepension. Varje år avsätts 2,5 procent av din lön till denna del av pensionen. Premiepensionen kan du själv bestämma över hur du vill placera, du väljer vilka fonder du vill ha och du kan när som helst byta till andra fonder. Den utgör visserligen en ganska liten del av din lön varje år, men kan bli en stor del av din totala pension om den är rätt placerad.

Utöver den allmänna pensionen omfattas du som anställd oftast av någon form av kollektivavtal som innebär att arbetsgivaren betalar en tjänstepension för din räkning. Om kollektivavtal inte finns, kan arbetsgivaren ändå teckna frivilliga tjänstepensionslösningar för sina anställda. Prata med din arbetsgivare om hur det ser ut på din arbetsplats. Tjänstepensionen är en viktig del av din pension och kan vara den del som avgör om du får råd till annat är det allra viktigaste när det är dags att sluta arbeta.

Eftersom vi blir både äldre och friskare är det privata sparandet ytterligare en möjlighet för dig att bättra på din pension. Fundera på hur mycket du har möjlighet att avvara på ett års perspektiv och se sedan över ditt sparande med jämna mellanrum.

Och kom ihåg att det är summan av sparandet som är intressant. Ägna därför gärna en stund att se över ditt sparande och att får en överblick så att du säkerställer att livet blir som du tänkt sig när du slutar jobba.

Här kommer några tips på hur du kommer igång!

1. Håll koll på pensionens olika delar. Skilj på den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det privata sparandet. Gör aktivt val för din premiepension, har du ingen tjänstepension är det viktigt att du tar upp det med din arbetsgivare och självfallet; glöm inte bort ditt privata pensionssparande. Det är summan av ditt sparande som är intressant.

2. Skaffa dig en helhetsbild. Om du har arbetat hos olika arbetsgivare har du troligen flera olika tjänstepensioner. Enklaste sättet är att göra en pensionsprognos på pensionsmyndigheten: http://www.pensionsmyndigheten.se/prognos. Du får där en samlad bild av vad du beräknas få i pension per månad.

3. Se dina framtida pengar som nutida pengar och placera dem väl. Generellt är det så att de som lägger lite tid på att placera sina pengar rätt nu får mer när det är dags för pension. Kom ihåg att pensionen är ett långsiktigt sparande, som ska ses över tid. Känner du inte att du har tillräckligt med kunskap kan du alltid få hjälp av olika företag som arbetar med rådgivning och aktiv förvaltning.

4. Investera med hänsyn till miljö och samhälle. Det är där pengarna finns i framtiden! Oberoende studier visar att ansvarsfulla investeringar ger en högre avkastning. Det finns därmed ingen motsättning i, och heller ingen anledning att inte investera med hänsyn till miljö och samhälle, eftersom det är där pengarna kommer att finnas i framtiden. Då får du ett växande pensionskapital samtidigt som du kan gå i pension med gott samvete.

Gå även in på MSN http://kampanj.minimedia.se/sppmsn och få lite inspiration om hur du kommer igång med ditt sparande i vår.