Rapport från Rio, första dagarna

Rapport från Rio, första dagarna

Storebrand/SPP är denna vecka i Rio de Janerio för att lansera FNs nya principer för hållbar försäkring och delta i näringslivets stora möte inför de politiska förhandlingarna.

Riomötet är i full gång och staden sjuder av aktivitet, trafik, värme och diskussionslusta. Mötena andas både optimism och skepticism samtidigt, det finns väldigt lite hopp om en stark politisk överenskommelse (som vi så intensivt hoppas på och behöver!) men många av de närvarande företagen vittnar om starkt engagemang för en hållbar framtid. Den allmänna uppfattningen här är att vi ska ha väldigt låga förväntningar på politisk framgång i Rio och förhandlingsteamet verkar ha tuffa dagar.

Lördag morgon startade konferensen Rio +20 Corporate Sustainability Forum av konferensens huvudteman är hur finansiella sektorn kan bidra med redskap och kapital till den transformation som ska ske mot en hållbar utveckling. Vi diskuterade nästa steg i utvecklingen för ansvarsfulla investeringar och hur vi kan mäta och rapportera social och miljömässig avkastning. CEOn för Public Investment Coorporation, Sydafrikas pensionsfond för statligt anställda, beskrev att de har ett dubbelt uppdrag från staten; både avkastning på samma nivå som index och social och miljömässig utveckling. Han sa ”för oss i Sydafrika är inte hållbarhet en akademisk abstrakt term, det är ett praktiskt redskap och en absolut nödvändighet”. Han berättade att han vid sidan av finansiell rapportering också rapporterar hur många hus som byggts och hur många jobb som skapats. ”Ni i Europa är inte så tålmodiga och ni verkar kollapsa av 8 % arbetslöshet, vi har 25 % arbetslöshet men kämpar på och är optimistiska. Vi är ett folk som levt med motvind i många år.”

Vikten av styrelsers engagemang kring hållbarhet var på agendan. En professor från Berkeley refererade till en ny studie som de tagit fram tillsammans med KPMG: Jämställda styrelser presterar bättre resultat på hållbarhetsparametrar – inte bara på finansiella parametrar som McKinsey tidigare presenterat. Ett stort samtalsämne var finansbranschens ersättningsmodeller, premieras långsiktighet eller kortsiktighet? Munich Re berättade att de för några år sedan avskaffade alla kortsiktiga bonusar i sin kapitalförvaltning: ”Alla förvaltare har sin rörliga ersättning på 3 års sikt. Vi har sedan flera år också en bonusmodell som premierar långsiktighet”.

På lördagseftermiddagen invigdes den svenska paviljongen i det stora utställningsområdet av svenska kungaparet, biståndsminister Gunilla Carlsson och miljöministern Lena Ek som alla talade om Sveriges engagemang för en hållbar utveckling. Särskilt förmågan att bygga hållbara städer lyfts fram som en spjutspetskompetens i Sverige.

Den stora stjärnan på invigningen var den 18åriga Evangelina Lindberger som är Gunilla Carlssons ungdomsrådgivare i Rio. Hon höll ett tal som berörde starkt, hon var väldigt engagerad och pratade brinnande på prickfri engelska.

Under söndagen kom ett väldigt viktig verktyg för investerare som vill ligga i framkant på området hållbara investeringar. Det har utvecklats ett konkret redskap och ett ramverk för socialt entreprenörskap och impact investing: A Framework for Action on Social Enterprise and Impact Investing. Dessa kommer vi att sätta oss in i för att se om det kan bidra till att ytterligare utveckla vårt arbete med investeringar i mikrofinans och andra sociala investeringar.

Rio är kontrasternas stad och det sista man ser när man går och lägger sig på det upplysta och nedkylda hotellet är favellorna som klättrar sig upp på kullarna. Vetskapen om att där lever människor med brist på rent vatten, tjuvkopplad el, extrema mängder vapen och utan jobb och skola ger en fadd smak i munnen. Alla som sett filmen Guds stad har fått en brutal och fruktansvärd inblick i verkligheten för många människor i Brasilien. Dagens diskussioner om barns rättigheter och morgondagens om ”Energy for all” känns väldigt relevanta.

/Stina Billinger, Hållbarhetschef SPP/Storebrand

PS Följ mig gärna på Twitter