Rio dag 3 ”Hi, I´m here to fight for my future. Are you here to save face?”

Rio dag 3 ”Hi, I´m here to fight for my future. Are you here to save face?”

Det tydligaste tecknet på att temperaturen höjts i förhandlingarna och att regeringschefernas ankomst närmat sig är trafiken. Från en redan hysterisk trafiksituation blir det nu enorma proppar där taxichaufförer och bussar fulla med delegater tutar på varandra som funnes det en rättvis trafikgud. Avståndet till konferenslokalen är det samma men tidsåtgången dubblades från söndag till måndag.

”Changing the world through fashion”
På måndagen avslutades Corporate Sustainability Forum med flera seminarier med skandinavisk inblandning. På förmiddagen hade Danska moderådet och Danska regeringen ett seminarium under namnet ”Changing the world through fashion”. Leverantörskedjeproblematiken och nya material var ämnen som diskuterades och H&M en av föreläsarna. En helt ny uppförandekod – välbehövligt! - för modebranschen presenterades.

Modeikonen Katharine Hamnet höll ett bejublat och framträdande där hon illustrerade hur hon genom åren tagit ställning för frågor hon brinner för genom sitt skapande – framförallt genom meddelanden på t-shirts. Här kom hon med en uppmaning till de större företagen i salen; var snabbare, agera direkt. Hon berättade hur hon bara veckor efter att hon fått veta att militära attacker planerades mot Irak gjorde anti-krigs-tshirts. Att hon aldrig upplevt att hon förlorat på att ta ställning utan snarare tvärtom. Hon har känt ett starkt stöd för att bruka sin kreativitet för att skapa en bättre värld – även om alla inte alltid hållit med henne i sak.

Energy+
Norska regeringen har på FNs uppdrag arbetat i ett projekt som kallas för Energy+ som bland annat går ut på att hitta små lokala energilösningar och skala upp dessa. Även på detta seminarium var tempoaspekten uppe, näringslivet har möjlighet att agera långt mycket snabbare än regeringar och bör utnyttja denna möjlighet i större utsträckning. Att våga testa småskaliga lösningar och skala upp om det visar sig framgångsrikt. Norska regeringen fick mycket beröm för sitt engagemang och betonade hur viktig energi är för att lyfta människor ur fattigdom och skapa tillväxt.

Näringslivet har ledartröjan och ställer krav på politikerna
På konferensarenan var det optimistisk stämning och handlingskraft – rapporterna från förhandlingarna var tvärtom. Vi ser idag att näringslivet är de som tar ledartröjan i den hållbara omställningen och ställer krav på politikerna. Krav som de i många fall inte lever upp till. Från scenen på den avslutande huvudpanelen fanns ett starkt engagemang och konkreta löften om att göra sin del av det hållbara samhällsbygget. Ofta betonades att detta ska ske i nära samarbete med civila samhället och frivilligsektor – vilket nog får definieras som ett trendbrott. Aldrig förut har jag upplevt att näringslivet och NGOs går så harmoniskt hand i hand.

Starkast under avslutningen var när den australiensiska 17-åringen Brittany Trilford talar till de samlade företagsledarna på podiet och i rummet och säger  ”Hi, I´m here to fight for my future. My future cannot be sold or bought at the stock market. Are you here to save face? Or are you here to save us?"

Se filmen från när samma Brittany inledningstalar på Earth Summit