Se upp!

Se upp!

En söndag för ett tag sedan valde jag, lite otippat som Stockholmsbo, att gå på en stadsvandring för turister i Gamla stan. Där fick jag lära mig vad uttrycket "se upp" kommer ifrån. Det härstammar från tiden då pottans innehåll kastades rakt ut genom fönstret.

Det är nu inte det min rubrik syftar till. Rubriken syftar till att ett förslag har dykt upp, visserligen ovanför våra huvuden, att avdragsrätten för privat pensionssparande ska tas bort och ersättas med sparande i ett investeringssparkonto, ISK.

Ett ISK är definitivt ingenting att ducka för. Tvärtom! ISK är nämligen en ypperlig sparform. Som en vanlig depå, att samla exempelvis fonder eller aktier i, men med en stor skillnad. Skatten. Med ett ISK slipper du krångel med deklaration och vinstskatt på 30 procent den dagen du vill sälja det som gått med vinst. Istället beskattas ditt sparande i ett ISK med en årlig schablonskatt som 2014 endast är 0,627 procent och står förtryckt i deklarationen. Att öppna ett ISK är dessutom helt gratis.

Men vilka ska se upp då? Jo, de som idag har ett sparande i en privat pensionsförsäkring. Avdragsrätten har ju inneburit att du får betala en inkomstskatt på de sparade pengarna först den dagen du plockar ut dem. När avdragsrätten försvinner får du betala skatt två gånger, både på insatta pengar och vid utbetalning. All anledning att se upp alltså. De allra flesta av oss behöver spara mer för att få våra drömmar och livsekvationer att gå ihop. Att ISK är gratis är bra. Bra blir dessutom bättre om du plockar in riktigt billiga fonder. Om du sedan vill kalla det "Pensionssparande", "Semester" eller "Segelbåten" är upp till dig.

Så dröm, se upp, spara!

Hälsningar Katarina Wiberg

*) Avdragsrätten för privat pensionssparande förväntas sänkas från från 12 000 kronor per år till 1 800 kronor per år från och med 1 januari 2015, för att tas bort helt under 2016. Redan inbetalade pengar påverkas inte av förändringen. Egenföretagare och personer som saknar pensionsrätt i sin anställning påverkas bara delvis. Om din privata pensionsförsäkring ligger hos SPP kan du ringa SPPs prisbelönta kundcenter på tel. 0771-533 533 om du är osäker på just din situation.