There is no business on a dead planet

There is no business on a dead planet

"Vad är hållbar utveckling?" är en av de vanligaste frågorna vi får. Den mest spridda definitionen står den norska politikern Gro Harlem Brundtland för: "Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina". Hotellmagnaten Petter Stordalen uttrycker det lite enklare: ”There is no business on a dead planet”. Men vad är då hållbart sparande? Liza Jonson, vd på SPP Fonder, utvecklar resonemanget.

Vad är hållbart sparande?
Hållbart sparande är enligt mig är att spara i framtidsinriktade företag med sunda värderingar, som förstår och integrerar hållbarhetsutmaningarna i sin affär. Att spara hållbart är det enda logiska, ur ett krasst ekonomiskt perspektiv men också för att vi inte ska äventyra vår egen framtid.

Intresset för hållbara investeringar har ökat kraftigt de senaste åren. Vad beror det på?
Kunderna har generellt blivit mer medvetna och gör fler hållbara val i sin vardag. Att också göra ett medvetet val kring sitt sparande blir då en självklarhet. När det kommer till hållbart sparande handlar det dessutom om pengar och avkastning, vilket fler börjar förstå. Sen som vi lite raljant ibland säger, ekologiska bananer i all ära, men vill du verkligen göra skillnad ska du spara hållbart.

Vad ska man tänka på när man vill spara hållbart?
Personligen tycker jag att man ska välja en leverantör som inte behandlar hållbarhet som en nischfråga utan applicerar hållbarhetskriterier på allt. Om du har en väldigt specifik övertygelse kan det vara klokt att säkerställa att placeringen ligger i linje med dina värderingar.

Vi på SPP har tagit fram en märkning av våra fonder som ger en indikation på hur hållbar fonden är. Tanken är att den ska hjälpa kunderna att välja likt andra konsumtionsvaror. Men där är det viktigt att förstå att olika fonder och branscher har olika hållbarhetsutmaningar och att hållbarhetsnivån därför kan variera på grund av det. En Sverigefond har andra utmaningar än en Globalfond och olika sektorer brottas med olika utmaningar. Kraven är desamma men hållbarhetsnivån kommer troligtvis att skilja. Det viktiga är att fonden och bolagen rör sig i rätt riktning, givet sin situation.

Hur tycker du att synen på hållbarhet hos företag har förändras?
Det är inte längre en sidoverksamhet där det görs lite gott. Det handlar om strategi och överlevnad. Det har fler börjat förstå. De senaste åren har vi sett flera exempel på hur hållbarhetsfrågor, vare sig det gäller miljö, etik eller någon annan parameter, påverkat företagens finansiella ställning och därmed aktiekursen och placeringens värde. Det påverkar synen på hållbarhet.

Vilka metoder använder ni er av i ert arbete med hållbara investeringar?
På SPP använder vi flera metoder. Vi exkluderar de sämsta, väljer ut de bästa som arbetar integrerat med hållbarhet och investerar mer i dem. Vi arbetar också med aktiv påverkan för att förflytta bolagen i en mer hållbar riktning. Vi gör även tematiska analyser på sådant som vi anser särskilt kritiskt för klimatpåverkan.

Av: Sara Skärvad