Varannan tror att ansvarsfulla pensionsinvesteringar är mest lönsamma

Cancúnmötet som riskerade att sluta i fiasko, landade på övertid, med att åtminstone säkerställa att klimatet står fortsatt högt på agendan. När världens ledare tvekar har svenskarna i allmänhet en stark tro på en hållbar värld. Åtminstone när det gäller pensionssparandet.

Så många som varannan svensk tror att ansvarsfulla pensionsinvesteringar är mest lönsamma i längden. Trots det anger bara var fjärde att deras pension investeras ansvarsfullt. Det visar en färsk undersökning som vi på SPP gjort i samarbete med Silentium.

Det är glädjande att se att svenskarna i så hög utsträckning är övertygade om att ansvarsfulla investeringar är mest lönsamt på låg sikt och att vi generellt sätt har en stark tro på hållbarhet. Därför är det lite förvånande att så få ännu har valt att investera sitt pensionskapital ansvarfullt.

7 av 10 anser att det har betydelse att deras pension investeras ansvarsfullt med hänsyn till miljö och samhälle och som vanligt är det kvinnorna som dominerar och anser att det har betydelse att deras pension investeras ansvarsfullt. Däremot är det bara marginellt fler kvinnor än män som anger att deras pension faktiskt investera ansvarsfullt . Det är alltså stor skillnad mellan män och kvinnor när det gäller attityd till frågans betydelse, medan det är liten skillnad i handling.

Förklaringarna till detta kan vara flera. Många upplever att det svårt att fatta beslut i frågan eftersom det fortfarande inte finns bra jämförbar data från bolagen. Andra tänker helt enkelt inte på att deras sparpengar kan göra stor skillnad.

Vi handlar ekologiskt, sopsorterar och är duktiga i vår vardag, men vi glömmer bort vilken fantastisk möjlighet vi har att göra skillnad med vårt sparkapital, samtidigt som vi tjänar pengar på det. Där har pensionsbolagen en viktig uppgift att göra det enkelt för spararna att säga ja till ansvar och klimatsmart. Ett systematiskt arbete med samhällsansvar bör därför vara lika självklart som det är långsiktigt och lika naturligt som hög avkastning.

Pensionen är en möjlighet för dig att leva nu alltid. Att kunna fortsätta göra det du gillar i livet även när du slutar jobba. Se därför till att spara på ett sätt så att du också har en bra värld att gå i pension i.

Till sist vill jag passa på att önska alla en god jul och ett gott nytt år. Och även påminna om
möjligheten att göra en extrainsättning i din privata pensionsförsäkring. Sparar du upp till 12 000 kr per år får du göra skatteavdrag som innebär mer pengar i plånboken. Avdraget görs automatiskt. Passa därför på att göra en extrainsättning före den 30 december 2010.