​Vikten av att spara upphör inte i börsoron

​Vikten av att spara upphör inte i börsoron

Just nu är det många som funderar på hur de ska agera i börsoron och många av oss får rådet att se över sitt sparande. Men "att se över sitt sparande" kan tyvärr vara ett av de jobbigaste tipsen att få för någon som själv inte är expert på aktier och fonder. För vad betyder det?

Vi frågar förvaltaren Øyvind Fjell som lyckats med konsten att få högst betyg, AAA, från ratingföreteget Citywire som betygsätter förvaltare världen över. Fonden han förvaltar, Delphi Nordic, har också fått högst betyg från Morningstar och vunnit priser bland annat som "Bästa Nordenfond" från Fondmarknaden.se.

Så betyder "se över sitt sparande" att man först ska ta hem vinsten i sitt sparande, och sedan strypa  sitt eventuella månadssparande via autogiro till ett antal fonder och istället välja sparkontot?

Øyvind resonerar kring vikten av att ha uttalade sparmål och faktiskt förverkliga de drömmar man har. Men att strypa pågående stående överföringar till fonder är inget han är för om det är långt kvar till sparmålet. Vikten av att spara upphör plötsligt inte och att sprida sina köp kan innebära fyndläge när marknaden eventuellt går ned.

- Däremot kan det vara bra att sprida risken genom att välja fonder med en bredare exponering. Många svenskar sparar i Sverigefonder, vilket såklart är bra. Vad som kan vara ännu bättre är att sprida risken i en Nordenfond istället, för att få exponering mot fler branscher. Sverige har en relativt stor tyngd i verkstad som gärna kan kompletteras med Finlands råvaror, Norges olja och shipping och Danmarks läkemedel och biotech, säger Øyvind.

Men vad är det som gör att Delphi Nordic går så mycket bättre än andra?

- Fonden är extremt aktiv, och en framgångsfaktor är faktiskt att vara "tvåa på bollen". Många förvaltare har rätt, men ett halvår för tidigt. Timingen är superviktig och då väntar vi hellre tills vi ser en tydlig positiv trend med stöd i den fundamentala analysen. Så mitt andra råd i tider som dessa är att välja en bra aktiv fond och att den ska ta hänsyn till de hållbarhetsutmaningar vi står inför.

Øyvinds recept består inte som många andras av att hitta de impopulära bolagen som kan stå inför en vändning utan att tidigt haka på de bolag som andra också förstått värdet av.

Här finns bland annat mer information om hur mycket fonden överavkastat sitt jämförelseindex de senaste åren.

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som du placerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. I vår fondlista på spp.se hittar du faktablad.